Niki Lauda (Foto: NIKI)

Han skabte tre flyselskaber

Den tredobbelte Formel 1-verdensmester Niki Lauda er død. Efter tiden som racerkører spillede Niki Lauda gennem mere end tre årtier en rolle i europæisk luftfart.

Den legendariske Formel 1-racerkører Niki Lauda er død efter længere tids sygdom. Han blev 70 år. Niki Lauda var tredobbelt verdensmester i Formel 1-løb, da han vandt verdensmesterskaberne i 1975, 1977 og 1984.

Den østrigske racerkører spillede imidlertid også en væsentlig rolle i europæisk luftfart. Niki Lauda stiftede allerede i 1979 sit første flyselskab, Lauda Air, og stod de kommende årtier bag flere flyselskaber.

Lauda Air begyndte først flyvninger nogle år efter etableringen af selskabet, og det skete i første omgang med koncessionsflyvninger med to Fokker F-27 fly. I 1987 fik selskabet licens til ruteflyvning og i 1990 licens til internationale flyvninger. Sideløbende fik selskabet Boeing 737-fly i flåden og fra 1990erne også større jetfly af typerne Boeing 767 og 777.

Lauda Air kom i 1991 ud for en alvorlig ulykke, da et Boeing 767-fly med 223 passagerer og 10 besætningsmedlemmer styrtede ned tæt ved Bangkok Don Muang-lufthavnen på grund af en teknisk fejl. Alle ombordværende omkom ved styrtet.

Solgte til Austrian og Airberlin
I 1996 indledte Lauda Air et samarbejde med Austrian Airlines, der året efter købte en tredjedel af selskabet. I slutningen af 1990´erne var der en generel afmatning i den europæiske økonomi, og Niki Lauda forlod flyselskabet og overlod en samlet ejerandel på 88 procent til Austrian, der i 2002 overtog de resterende aktier og reddede selskabet fra konkurs.

Året efter købte Niki Lauda det konkursramte flyselskab Aero Lloyd Austria, som han i første omgang omdøbte til FlyNiki og sidenhen blot NIKI.

Med NIKI indledte Niki Lauda i 2004 et samarbejde med Airberlin, der købte 24 procent af aktierne. NIKI blev siden konsolideret ind i Airberlin-gruppen, efter at det tyske selskab i 2010 øgede sin ejerandel til 49,9 procent og året efter overtog de sidste 50,1 procent af aktierne fra Privatstiftung Lauda.

Tilbage til luftfart i 2006
I 2016 vendte Niki Lauda tilbage til luftfarten, da han købte det østrigske corporate jet-selskab Amira Air, som han siden omdøbte til LaudaMotion. Efter Airberlins konkurs året efter overtog Niki Lauda i januar 2018 resterne af datterselskabet NIKI for næsen af luftfartskoncernen IAG, og dermed fik han igen ejerskab over det selskab, som han oprindeligt grundlagde i 2003.

NIKI blev omdannet til Laudamotion, og kort efter overtog Ryanair 24,9 procent af aktiekapitalen i selskabet, og inden det irske lavprisselskab i slutningen af 2018 opslugte Laudamotion helt. Laudamotion har i dag blandt andet ruter til København.

Ryanairs koncernchef har skrevet følgende mindeord om Niki Lauda:

“Niki Lauda vil for altid være i vores hjerte og vores hukommelse som en visionær leder, en legende i Formel 1 og en luftfartspioner. Niki var en enestående iværksætter, hvis mod og kampånd inspirerede millioner. Mens vi er chokerede over hans alt for tidlige bortgang, vil hans ånd og vision fortsætte i Laudamotion, der stolt bærer hans navn og hans iværksætterånd. Det er en trist dag for Formel 1 og Laudamotion. Niki’s ånd og hans arv vil leve for evigt. Niki og hans familie er alle i vores tanker og bønner i dag. Må han hvile i fred.”

 

Relaterede artikler:

Ryanair opsluger Laudamotion

Laudamotion åbner endnu en rute til København

Niki Lauda tilbage i luftfarten