Airbus A320-200neo med Pratt & Whitney’s PW1100G (Foto: Airbus)

Har opdaget problem med Airbus A320neo-motorer

Et nyopdaget problem med flymotorer fra Pratt & Whitney betyder, at 1.200 motorer skal afmonteres og skilles ad i løbet af det næste år. Processen kan tage op mod 60 dage per motor.

I øjeblikket skaber mangel på mekanikere og reservedele udfordringer for fabrikanter af flymotorer, ligesom flyselskaber har problemer med at skaffe motorer og i visse tilfælde ikke kan benytte fly i længere perioder, fordi disse venter på at komme på værksted.

Nu har endnu en udfordring meldt sig på banen. Motorproducenten Pratt & Whitney har nemlig identificeret visse forurenende stoffer i det metalpulver, som benyttes i de turbineskiver, som er en del af kernen på selskabets PW1100G-motorer.

Stofferne kan i visse tilfælde føre til, at der opstår mikroskopiske revner i skiverne, og de kan forårsage metaltræthed i motorerne. Det fortæller selskabet RTX Corporation, som ejer Pratt & Whitney, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Skal ske i løbet af et år
Ifølge RTX Corporation er der tale om en sjælden tilstand, men opdagelsen får dog den konsekvens, at omkring 1.200 af de mere end 3.000 motorer, som er blevet fremstillet til Airbus A320neo-fly mellem 2015 og 2021 skal afmonteres og inspiceres for skader.

Ud af de i alt 1.200 motorer er det nødvendigt, at 200 bliver tjekket inden midten af september i år grundet det tidsrum, hvor de har været i brug. De resterende 1.000 PW1100G-motorer skal efterses i løbet af de kommende ni til 12 måneder.

Tirsdag i indeværende uge understregede RTX Corporation, at de motorer som er i færd med at blive fremstillet ikke er omfattet af problemet, ligesom virksomheden fortalte, at man havde haft kendskab til det aktuelle problem i omkring 10 dage.

Påregner to måneders reparationstid
Spirit Airlines, JetBlue Airways og Wizz Air er blandt de flyselskaber, der har fået leveret de Airbus A320neo-fly, hvor turbineskiverne nu står til at blive udskiftet.

Det forlyder, at processen med at få udbedret problemet kræver, at motoren afmonteres og skilles ad, hvorefter turbineskiverne kan udskiftes, inden den samles igen. Greg Hayes, der er koncernchef for RTX Corporation, anslår, at udbedringen sammenlagt vil tage 60 dage.

Pratt & Whitney har derudover haft tilbagevendende udfordringer med motortypen i en årrække, men trods det afviser koncernchefen, at flyselskaber vil vælge at benytte motorer fra andre producenter.

“De har naturligvis ikke uanede mængder tålmodighed, men det vil være et skridt for langt at skifte til en anden motor, og derudover er der sandsynligvis ikke nok kapacitet i markedet til, at det kan lade sig gøre. I hvert fald ikke på kort sigt,” udtaler Greg Hayes fra RTX Corporation.


Relaterede artikler:

Mangel på motorer presser flyselskaberne

Airbus må vente til april på nye Pratt-motorer

Motorproblemer tvinger A320neo-fly på jorden