Den udbrændte Cessna 560 XLS+ i Aarhus Lufthavn. (Foto: Havarikommissionen)

Havarikommissionen: Pink-fly kolliderede med antenne

Sammenstødet med en localizerantenne på den korte finale til bane 10R i Aarhus Lufthavn, var årsagen til, at Pink-flyet havarerede og brød i brand.

Natten mellem den 5. og 6. august var en privatjet af typen Cessna 560 XLS+ på vej fra Oslo til Aarhus Lufthavn. Ombord på flyet var – udover tre besætningsmedlemmer – manageren for den amerikanske popstjerne Pink samt yderligere seks personer fra det crew, der var i gang med den verdensomspændende Beautiful Trauma-turné.

Pink havde netop afsluttet en optræden i Oslo, og hendes manager og flere fra teamet valgte at tage i forvejen til Danmark, hvor der var planlagt en koncert i Horsens den 7. august.

Alt var gået planmæssigt efter starten fra Oslo Lufthavn, og det var først under indflyvningen til Aarhus Lufthavn, at der opstod nogle begivenheder, der efterfølgende førte til et havari, der kunne have fået langt værre konsekvenser, end tilfældet var. Det viser den foreløbige rapport fra Havarikommissionen.

Tågebanke midt på banen
Det lille eksklusive jetfly fra tyske Aerowest med registreringen D-CAWM var gledet stille gennem den mørke aftenhimmel og nærmede sig kort efter midnat Aarhus Lufthavn.

Andenpiloten kaldte kl. 00:09 tårnkontrollen i Aarhus Lufthavn (Aarhus Tower, red.) for at få den seneste vejrmelding fra den østjyske lufthavn. Her blev det oplyst, at vinden blæste med to knob fra en 140 graders retning, og at der var få skyer i 200 fods højde. Den meteorologiske sigtbarhed var på minimum 250 meter med spredte tågebanker på banen.

Det blev besluttet at foretage en instrumentlanding, og kl. 00:20 fik piloterne kontakt med tårnet og fik instruktioner om ILS-landing på bane 10R.

Tårnet anmodede kl. 00.28 piloterne at foretage et drej, gå ned til 2.000 fod og gøre klar til en såkaldt lang finale på grund af den begrænsede sigtbarhed. Kl. 00:31 blev Cessna-flyet af tårnet meldt klar til ILS-landingen, og styrmanden rapporterede om visuel kontakt med banen, hvor der var en tågebanke midt på banen, mens det var muligt at se både de forreste og bageste del af banen via banelysene.

Slog advarselssystemer fra
I en højde på 900 fod valgte kaptajnen at slå flyets AFCS (Automatic Flight Control System) fra, og gennemførte den afsluttende checkliste, og sidenhen blev EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning System) og GS (Glide Slope) på anmodning fra styrmanden også slået fra. Flyet var da i en højde på 500 fod, eller omkring 150 meter over jorden.

På et tidspunkt lød det fra flyets advarselssystem, “minimum, minimum”, hvorefter kaptajnen kommanderede “fortsæt”. 

Umiddelbart herefter kolliderede flyet med antennemastsystemet for localizeren ved bane 28L omkring 450 meter før bane 10R, hvorefter flyet ramte græsarealet foran banen og på hovedhjulene kurede med næsen yderligere 230 meter ned ad banen før det blev bragt til standsning. Herefter gik der ild i udsivende brændstof i flyets venstre side, da sammenstødet med antennemasten havde revet hul i en af flyets tanke.

Der er endnu ingen forklaring på, hvorfor piloterne slog advarselssystemer fra, der kunne fortælle, at flyet lå for lavt på finalen.

“Det indgår i vores videre undersøgelser. Vi kan konstatere, at det er sket, og så må vi kigge nærmere på, hvorfor det er sket,,” siger havariundersøger Flemming Nielsen til DR.

Samtlige 10 ombordværende reddede sig ud og slap mirakuløst uden skader af nogen art.

Relaterede:

Amerikansk popstjernes crew-fly havareret i Aarhus Lufthavn