London-Heathrow. (Foto: Heathrow Airport | PR)

Heathrow har udfordring med brændstofforsyningen

I disse dage er der forsyningsudfordringer med brændstoffet i London-Heathrow, og derfor har lufthavnen bedt flyselskaber benytte sig af en praksis, som nogen anser for at være kontroversiel.

I øjeblikket er terminalerne i London-Heathrow præget af ferierejsende, som netop er ankommet eller på vej til en anden destination. Midt i højsæsonen har storlufthavnen dog måtte bede flyselskaberne om en hånd, da der er opstået en udfordring med forsyningerne af flybrændstof.

Det brændstof, der benyttes i Heathrow transporteres sædvanligvis til lufthavnen via tankbiler og gennem underjordiske rørledninger til to tankanlæg i lufthavnen. Behovet for flybrændstof er så stort, at der eksempelvis går en rørledning direkte til Heathrow fra olieselskabet ExxonMobils raffinaderi ved Southampton.

Ifølge den britiske avis The Guardian har man fra hovedstadslufthavnens side opfordret de selskaber, der beflyver Heathrow, til i en periode at medbringe ekstra meget brændstof på flyvninger til London og at undgå at have så meget ombord, når flyene forlader lufthavnen igen.

Vil ikke kommentere årsag
Lufthavnen har bedt flyselskaberne om at følge den omtalte praksis fra søndag den 23. juli og indtil mandag den 31. juli. I meldingen forklares det desuden, at opfordringen gives på baggrund af forsyningsproblemer. Disse uddybes dog ikke yderligere.

Adspurgt vil en talsperson fra lufthavnen heller ikke sætte flere ord på hvilke omstændigheder, der er skyld i udfordringen med brændstofforsyningen, men understreger derimod, at det ikke har ført til forstyrrelser for hverken lufthavnens passagerer eller flyvninger.

Udleder mere CO2
Praksissen med at medbringe en større mængde brændstof, end der er behov for, kaldes fuel tankering. I visse kredse betragtes den som værende kontroversiel, da den er i strid med den grønne dagsorden.

Jo mere brændstof flyene har ombord, des mere vejer de nemlig, og netop vægten spiller en central rolle i, hvor stort et klimaaftryk den givne flyvning efterlader, fordi flyene bruger mere brændstof jo tungere, de er.

I en opgørelse fra Eurocontrol, der blev offentliggjort i 2019, var konklusionen, at fuel tankering på daværende tidspunkt var skyld i 901.000 ton unødige CO2-udledninger om året. Ifølge den europæiske lufttrafiktjeneste svarer det til omkring samme mængde, der udledes på 2.800 rundture mellem Paris og New York eller i en europæisk by med 100.000 indbyggere på et år.


Relaterede artikler:

Afprøver hjælp til flypassagerer i Heathrow

Thomas Woldbye ny topchef i Heathrow Airport

Topchef fra europæisk storlufthavn stopper