Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India i nyt livery. (Foto: Air India | PR)

Her er det nye Air India

Air India har torsdag præsenteret en helt ny brand identity, og første fly i det nye livery kommer ind i flåden til december. Transformationsplanen omfatter mange andre forbedringer.

Efter det indiske konglomerat Tata Group i slutningen af januar sidste år købte Air India fra den indiske stat, har der været fuld fart på i forhold til at skabe en transformation til et moderne og konkurrencedygtigt flyselskab.

Der er udstukket en ekspansiv strategi, og det blev for nogle måneder siden understøttet af den gigantiske flyordre, hvor det indiske Star Alliance-selskab bestilte samlet 400 nye kort- og mellemdistancefly samt 70 langdistancefly hos både Airbus og Boeing.

Transformationsplanen kaldes Vihaan.AI, der på sanskrit (Indiens klassiske kultursprog, red.) betegner begyndelsen på en ny æra, og næste skridt i denne plan er en helt ny brand identity, og herunder ny bemaling af flyene.

På flyene vil der fremover stå Air India med store røde versaler på siden af skroget, og motornacellerne bliver også røde, hvilket også præger en del af flyenes underside. Rød er også farven i det nye Vista-logosymbol, der skal symbolisere “ubegrænsede muligheder, progressivitet, og flyselskabets dristige, selvsikre udsigter til fremtiden,” som det hedder i en pressemeddelelse.

“Vores transformative nye brand afspejler en ambition om at gøre Air India til et flyselskab i verdensklasse, der betjener gæster fra hele kloden, og det repræsenterer et nyt Indien stolt på den globale scene,” udtaler Campbell Wilson, der er koncernchef hos Air India.

A350 er første fly i nyt livery
Det nye logo vil de rejsende komme til at opleve fra december i år, når den første Airbus A350 kommer ind i flåden. De nye A350’ere er en del af den historiske flyordre på 470 fly, der blev indgået i foråret.

Fra midten af 2024 vil Air India igangsætte opgradering af kabiner samt installation af helt nye sæder i de 43 langdistancefly, der er i flåden i dag, hvilket er en kombination af Boeing 787-8 Dreamliner og Boeing 777-300ER. I forbindelse med opgraderingen vil der blive installeret nye IFE-underholdningssystemer samt WIFi ombord. Det er forventningen, at en tredjedel af flyene vil være opgraderet i marts 2025.

Transformationsplanen rækker dog langt videre, idet der bliver lanceret en ny hjemmeside og app med forbedret kundeoplevelse og nye digitale værktøjer og funktioner, og herudover lanceres ved udgangen af året et nyt døgnåbent call-center, der kan betjene kunderne på indisk samt ni fremmedsprog.

Endelig vil der blive investeret i bygning af to helt nye lounges i lufthavnene i Delhi og New York-JFK, og det er hensigten, at der skal være et hundrede procent loungedækning for premium-kunder i hele rutenetværket, blandt andet gennem Star Alliance-samarbejdet.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Air India køber 470 nye fly

Air India gør klar til international vækst

Tata til Air India: Velkommen hjem