Jet Time ATR72-500. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Her er Jet Times nye gamle fly

De to ældre ATR72-500 fly, som Jet Time har anskaffet for at vikariere på en række SAS-ruter, er nu malede og klar til at operere indtil to forsinkede nybyggede ATR72-600 fly bliver leveret.

Flyspottere i Billund har i disse dage mulighed for at tage billeder af to fly i en bemaling, som ikke er set før. Det er nemlig to ATR72-500 fly, der har fået Jet Times hvide, gule og grå farver på skrogene. En bemaling, som indtil videre kun har været at finde på selskabets Boeing 737-flåde.

De to fly er kaldt ind som vikarer for to af de i alt otte nybyggede ATR72-600 fly, som SAS og Jet Time har indgået aftale om, at Jet Time skal operere for SAS på en række regionale feederruter ind til København og Stockholm.

Forsinket levering
Jet Time modtog de første to ATR72-600 fly i efteråret og indsatte dem på ruter fra Stockholm Arlanda til en række finske provinslufthavne. I slutningen af marts indsættes fly nummer tre og fire. I april og maj skulle fly nummer fem og seks være blevet leveret fra ATR-fabrikken i Toulouse i Frankrig. Men travlhed hos den italiensk-fransk flyproducent har betydet, at leveringen bliver forsinket.

Derfor har Jet Time måtte hente de to 16 år gamle ATR72-500 fly ind. Det betyder dog, at de kan sættes ind i produktion for SAS allerede fra slutningen af marts sammen med nybyggede fly nummer tre og fire. Flyene kommer blandt andet til at skulle flyve på SAS’ danske indenrigsruter fra København til Billund og Aarhus, hvor Cimber A/S i dag opererer med to ældre ATR72-fly.

Ind på ad hoc-markedet
Alle de otte nye fly er malet eller bliver malet i SAS-farver. Men ATR72-500 flyene skal kun vikariere midlertidigt på SAS-ruterne. Når flyselskaber tager vikarfly ind, vælger man ofte kun at male dem hvide og eventuelt forsyne dem med enkelte klistermærker med firmanavn. Men når de to fly er færdige med at vikariere på SAS-ruterne, agter Jet Time at beholde flyene og blandt andet bruge dem på markedet for ad hoc-charter. Derfor er de blevet malet i Jet Times farver hos en flymaler i Eindhoven i Holland.

De to ATR72-500 fly har tidligere arbejdet for American Airlines’ regionalflyselskab American Eagle. De er dog ejet af Billund-firmaet Nordic Aviation Capital, der har specialiseret sig i at lease turbopropfly som ATR42, ATR72 og Dash-8 ud til luftfartsselskaber over hele verden. NAC ejer da også seks af Jet Times otte nye ATR-fly.

For et par år siden ønskede American Airlines at erstatte sin flåde af NAC-ejede ATR72-fly med regionale jetfly. Mange af de i alt 39 tidligere American Eagle-fly er kommet i arbejde andre steder i verden, mens en del dog også stadig står opmagasineret. Det er fra den pulje, at NAC hurtigt kunne stille med to fly som vikarer for de to forsinkede nye ATR72-600 fly.

De to vikarfly, der får registreringen OY-JZZ og OY-JZY, står lige nu hos NAC i Billund, hvor de er ved at blive testfløjet inden de sættes ind i SAS-produktion søndag den 30. marts om morgenen, når sommerfartplanen træder i kraft.