Aeroflot-fly i Sheremetyevo-lufthavnen i Moskva. (Foto: Media_works | shutterstock.com)

Hjælpepakke på vej til russiske flyselskaber

Flyselskaberne i Rusland er presset fra flere sider grundet de indførte sanktioner, og derfor er regeringen i landet gået i gang med at forberede en hjælpepakke til 8,1 milliarder kroner.

Da russiske tropper trængte ind over grænsen til nabolandet Ukraine for lidt over en måned siden, svarede EU og USA igen ved at indføre hårde sanktioner, der både rammer landets økonomi, enkeltpersoner samt erhvervslivet.

Sanktionerne har haft konsekvenser for de russiske flyselskaber, der først og fremmest er blevet meget begrænset i, hvor de kan flyve hen. Selskaberne er blevet udelukket fra at flyve i luftrummet over både EU og USA, men derudover er det også blevet svært at skaffe reservedele.

Et eksportforbud er nemlig en del af sanktionerne, og det betyder, at hverken den amerikanske flyproducent Boeing eller Airbus fra Europa må levere reservedele til Rusland. Derudover må hverken amerikanske eller europæiske selskaber heller ikke længere foretage vedligeholdelse af flyene i landet.

Nervøse for konsekvenser af ny lov
Yderligere gav EU også de europæiske leasingselskaber besked på, at selskaberne inden den 28. marts skulle have ophævet kontrakterne med flyselskaber fra Rusland og hjemkalde de omkring 515 leasede fly, der befinder sig i landet.

Den leasede flåde har en samlet anslået værdi på i alt ti milliarder dollars, hvilket svarer til 67,2 milliarder kroner. Så vidt vides lykkedes det dog kun leasingselskaberne at få hentet 78 af flyene hjem, inden fristen udløb.

Disse omstændigheder har sat Rusland, som er verdens 11. største luftfartsmarked, under pres, og de fik styret i landet til at bede flyselskaberne om kun at benytte de leasede fly på indenrigsflyvninger, da de dermed ville være sværere at beslaglægge.

Regeringen har ligeledes vedtaget en lov, som gør det muligt at flytte flyene til et russisk register sådan, at det er myndighederne i landet, der fremover skal vurdere flyenes luftdygtighed. Det kan være en fordel, da manglen på reservedele og vedligehold kan påvirke flyenes tilstand. Indtil videre er cirka 270 leasede fly blevet omregistreret.

Det forlyder dog, at de russiske flyselskaber er nervøse over at gøre brug af loven, da selskaberne frygter konsekvenserne ved et fremtidigt samarbejde med leasingselskaberne, når krigen er slut. Det fortæller den amerikanske radiostation WTVB.

Sender milliarder til flyselskaber
Ifølge radiostationen har Ruslands præsident Vladimir Putin i en tv-transmitteret udtalelse bekræftet, at han ønsker at give en håndsrækning til de nødlidende flyselskaber, og derfor er landets regering gået i gang med at forberede en hjælpepakke.

Bemærkningerne fra Vladimir Putin faldt umiddelbart efter, at præsidenten havde holdt møde med repræsentanter fra en række af landets flyselskaber og flyproducenter. Her præsenterede præsident Putin hjælpepakken, der vil bestå af et beløb på 100 millioner rubler (8,1 milliarder kroner), som skal afbøde konsekvenserne af sanktionerne.

Udover det store beløb fortalte præsidenten også, at den russiske regering er i gang med at finde frem til andre tiltag, der kan lette flyselskabernes byrde med at betale regningerne for de leasede fly.

”Hvad angår betalinger for leasing, så lad mig minde jer om, at en betydelig del af dem skulle betales til virksomheder fra såkaldt uvenlige lande, og de overtrådte deres kontraktlige forpligtelser. I den henseende har jeg bedt regeringen om at udarbejde et sæt foranstaltninger til at løse problemerne med leasingbetalinger.”

”Det tages naturligvis i betragtning hvilket land, som leasingselskaberne stammer fra,” tilføjer præsident Vladimir Putin.

 

Relaterede artikler:

Emirates vil forsætte flyvninger til Rusland

78 leasede fly beslaglagt før frist

Det kan blive farligt at flyve med russiske selskaber