Højtflyvende vækstplaner fra Cimber Sterling

Cimber Sterling forbereder en vækstcase på op til 35 % i forbindelse med en kommende børsnotering, der skal sikre ca. 250 mio. kr.

På et pressemøde hos NASDAQ OMX i København kunne Cimber Sterling i går løfte sløret for det børsprospekt, der skal sikre selskabet et nettoprovenu på min. 250 mio. ved en kommende børsnotering.

En styrkelse af kapitalen, der er påkrævet, da selskabet i dag er delvist finansieret gennem leverandørkreditter på op til 100 mio. kr.

Ved pressemødet fremhævede koncerndirektør Jacob Krogsgaard den anti-cykliske forretningsmodel med brugen afstore og små fly, som en af selskabets absolutte konkurrencestyrker. Det betyder, at man kan udjævne sæsonmæssige svingninger samt sikre en balance mellem volumen og frekvens. Eksempelvis kan Cimber Sterling operere Boeing 737 på de vigtige morgen- og aftenafgange, som efterspørges af erhvervslivet, mens de mindre fly af typen ATR42/72 og CRJ200 kan benyttes på de afgange, som kræver frekvenser i løbet af dagen.

Jacob Krogsgaard

Jacob Krogsgaard

Executive Vice President

Dette gælder specielt på de danske indenrigsruter, hvor Cimber Sterling ønsker at udbygge sin markedsandel til 60 % fra de nuværende 45 %. Det skal ske i konkurrence med Norwegian og SAS på Aalborg-København ruten samt i konkurrence med SAS på ruten mellemAarhus og København. Ifølge Cimber Sterling har SAS i dag 37 % af indenrigsmarkedet, mens Norwegian har 16 % og Wings of Bornholm ca. 2 %. Det ambitiøise vækstmål på indenrigsmarkedet er på trods af, at Norwegian har haft en relativt større vækst end Cimber Sterling på dansk indenrigs i 2009.

Cimber Sterling ønsker også at styrke sin position som fokuseret europæisk luftfartsselskab, der tilbyder ruter til de større europæiske byer som London, Paris, Barcelona, Stockholm og Oslo. Herudover skal de fritidsrejsende serviceres med ruter til de sydeuropæiske feriedestinationer, således at Cimber Sterling bliver “hele Danmarks flyveselskab“. I dag har selskabet en 50 / 50 fordeling mellem forretnings- og fritidsrejsende på baggrund af denne strategi. Selskabet slår samtidig fast, at den fremtidige vækst skal ske fra lufthavnene i København, Billund og Aalborg.

Den disversificerede strategi kan få mange til at stille spørgsmålet om, hvilket type luftfartsselskab Cimber Sterling vil være fremover. Det gav adm. direktør Jørgen Nielsen svaret på, idet han på pressemødet kaldte selskabet for en “hybrid-operatør“ og en “networking low cost carrier“. I den forbindelse blev der henvist til tyske Air Berlin og britiske Fly Be, som opererer en forretningsmodel, der ifølge Jørgen Nielsen er sammenlignelig.

Udover egen passageraktivitet har Cimber Sterling i dag 8 fly beskæftiget hos SAS. Et engagement, der samlet løber op i 30 % af selskabets nuværende omsætning og ca. 40 % af selskabets totale antal passagerer. Aftalerne med flyene på wetlease hos SAS udløber i løbet af 2010-2011, hvorefter Cimber Sterling selv forventer at kunne beskæftige flyene.

Alt i alt forventer Cimber Sterling en vækst på op til 35 % i regnskabsåret fra 1. maj 2009 til 30. april 2010. Det skal i givet fald kunne realisere en omsætning på ca. 1.750 mio. og negativt EBIT-resultat på mellem 10 og 40 mio. kr.

Der udbydes16.650.000 stk. aktier á nominelt DKK 1 til en kurs i intervallet mellem DKK 20-24 pr. aktie. Herudover er der sikret yderligere 2.400.000 aktier, såfremt efterspørgslen skulle blive så stor, at der måtte være behov for en eventuel overallokering.

Tegningsperioden løber fra 17. november og frem til 25. november. Første handelsdag på NASDAQ OMX forventes at blive 27. november. Cimber Sterling tager dog det forbehold, at gennemførelse af udbuddet er betinget af, at samtlige nye aktier tegnes og et til nettoprovenu, der svarer til minimum 249,6 mio. kr.