Boeing 777-200 fra KLM i Amsterdam-Schiphol Airport. (Foto: KLM)

Hollandsk domstol: Schiphol kan reducere kapacitet

Appelretten i Amsterdam har fastslået, at den hollandske regering i første omgang har lov til at reducere antallet af operationer i Schiphol-lufthavnen med 40.000. Det vil formentlig ske fra marts 2024.

Amsterdam Schiphol Airport var den næststørste lufthavn i Vesteuropa i 2021, men den hollandske storlufthavn risikerer nu at få mindre travlt.

Således har appelretten i Amsterdam fastslået, at den hollandske regering har ret til at reducere antallet af årlige flyoperationer fra 500.000 til 460.000 af hensyn til klimaet og for at reducere støjgenerne for beboerne i området. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den hollandske regering besluttede i juni sidste år, at kapaciteten skulle sænkes i Schiphol-lufthavnen fra vintertrafikprogrammet 2023/24. Det førte til, at flyselskaber – herunder Air France-KLM – lagde sag an ved en lavere domstol mod regeringens planer om reduktion af kapaciteten. Flyselskaberne vandt sagen, men regeringen appellerede og vandt altså.

KLM har i en erklæring udtalt skuffelse over dommen, og at flyselskabet nu vil granske dommen fra appelretten.

Vil indføre reduktion fra marts 2024
Reduktionen til 460.000 årlige operationer vil først blive indført fra slutningen af marts 2024, når sommertrafikprogrammet træder i kraft. Dette er dog forudsat, at den hollandske infrastrukturminister, Mark Harbers, inden for to måneder giver klarhed over, hvordan reduktionen skal gennemføres. Det skriver det hollandske luftfartsmedie Luchtvaartnieuws.nl.

Da slottider (start- og landingstilladelser, red.) skal fordeles i god tid inden begyndelsen på sommertrafikprogrammet, er det vigtigt med hurtig klarhed, oplyser Schiphol-lufthavnen. At indføre kapacitetsloftet allerede til vintertrafikprogrammet er ikke længere en mulighed.

Mark Harbers har understreget, at han ønsker at diskutere kapacitetsreduktionen med luftfartssektoren, men at målet er at indføre det fra slutningen af marts. Fra Schiphols side lyder det, at der også skal være fokus på et langsigtet perspektiv.

”Som vi har sagt før, mener vi, at en ny bekendtgørelse for lufthavnstrafik bør indføres hurtigst muligt med klare og håndhævede miljøgrænser, der giver klarhed og perspektiv for alle involverede parter,” lyder det fra lufthavnen.

Skal reducere med yderligere 20.000 operationer
Infrastrukturministeriet ønsker at afklare konsekvenserne for flyselskaberne i Amsterdam Schiphol ”så hurtigt som muligt”, rapporterer Luchtvaartnieuws.nl også. Der skal blandt andet ses på, hvor stor en del af reduktionen skal ske om sommeren og om vinteren. Dette skal afgøres inden for førnævnte to måneder af hensyn til slotfordelingen.

De flyselskaber, der opererer i Schiphol-lufthavnen, har tilkendegivet, at det bliver svært at reducere antallet af flyvninger på kort tid. KLM har tidligere udtalt, at en reduktionen vil påvirke selskabet ”uforholdsmæssigt hårdt og udhuler væsentligt dets hub-funktion”.

Infrastrukturminister Mark Harbers ser reduktionen fra 500.000 til 460.000 årlige operationer som et mellemtrin på vejen mod maksimalt 440.000 operationer i 2024/25.

Da rejserestriktionerne i forbindelse med coronapandemien bortfaldt i foråret 2022, vendte passagererne tilbage til Schiphol i et tempo, hvor lufthavnen ikke kunne følge med. Kaos brød ud, da lufthavnen manglede medarbejdere, og der opstod lange køer i sikkerhedskontrollen, og passagerer nåede ikke deres fly. Der blev indført midlertidigt kapacitetsloft på antal afgående passagerer, og flyselskaberne blev tvunget til at foretage aflysninger.

 

Relaterede artikler:

Domstol kender forceret Schiphol-reduktion ulovlig

KLM: Overrasket over ny Schiphol-reduktion

Flyselskaber vil gå rettens vej mod Schiphol (opd.)