Air Belgium har opgivet at genåbne sin rute mellem Bruxelles og Hong Kong. I stedet satser flyselskabet på at åbne ruter til Kina og Nordamerika.
”En smertefuld beslutning.”
Sådan indleder Air Belgium en pressemeddelelse omhandlende flyselskabets rute mellem Bruxelles og Hong Kong, der blev introduceret i juni sidste år.
Air Belgium har ganske enkelt besluttet at opgive langdistanceruten, der skulle åbne igen om et par uger efter at have været på ufrivillig pause i vintertrafikprogrammet. Selv om selskabet mener, det var en svær beslutning at droppe ruten, var det samtidig også en rimelig beslutning på grund af de nuværende markedsforhold, lyder det.
“De økonomiske og driftsmæssige betingelser er ikke opfyldt for at kunne genoptage ruten. Det er en smertefuld, men også en rimelig beslutning at tage, når det handler om at bevare vores udviklingsmuligheder og sikre fortsat fuld beskæftigelse,” siger Niky Terzakis, administrerende direktør i Air Belgium.
Det belgiske flyselskab, der blev grundlagt i 2016, undskylder over for de passagerer, der allerede har booket billetter til Hong Kong-ruten i det kommende sommertrafikprogram. Air Belgium sørger dog for, at kunderne får refunderet pengene.
Planer om ruter til Kina og Nordamerika
Ruten mellem Brussels South Charleroi Airport og Hong Kong nåede dermed kun at eksistere en enkelt sommer. Air Belgium åbnede nærmere præcis forbindelsen den 3. juni sidste år og lukkede den igen den 30. september. Der blev i begyndelsen fløjet fire rotationer om ugen med en Airbus A340-300, men selskabet måtte første reducere til tre og sidenhen to ugentlige flyvninger.
Air Belgium har dermed ikke i øjeblikket nogen ruteflyvninger i vente i det kommende sommertrafikprogram, men selskabet har stadig ambitioner om dette. Air Belgium har tidligere luftet planer om at åbne ruter til destinationer i Fastlandskina fra Brussels South Charleroi Airport. Disse planer kan tilsyneladende allerede blive realiseret til sommer.
”Air Belgium forbereder sig på at betjene to destinationer i Fastlandskina fra Bruxelles-Charleroi til sommer. Selskabet er også i gang med at realisere planer med henblik på at starte flyvninger til Nordamerika til næste vinter. I den forbindelse har Air Belgium opnået krævede godkendelser og adgangstilladelser fra de forskellige amerikanske og canadiske myndigheder,” skriver Air Belgium i sin pressemeddelelse.
Indtil videre har Air Belgium ikke sat navne på potentielle destinationer i Kina og Nordamerika, men én af de mulige kommende Kina-ruter kan givetvis blive til Zhengzhou.
Foreløbigt ACMI-aftaler til A340-fly
Air Belgium råder over fire Airbus A340-300, og disse fly har gennem det nuværende vintertrafikprogram været forsøgt beskæftiget via ACMI-kontrakter med andre flyselskaber.
I øjeblikket flyver Air Belgium for British Airways mellem London Heathrow og Abu Dhabi, ligesom der også har været fløjet for det britiske flyselskab til Dubai og New York-Newark. Fra den 9. juni til den 17. august skal Air Belgium betjene ruten mellem London Heathrow og Toronto.
Herudover har Air Belgium haft aftaler med Air France om at operere på ruterne fra Paris Charles de Gaulle og til de afrikanske destinationer Lagos i Nigaria og Libreville i Gabon. Tidligere har flyselskabet også udført ACMI-flyvninger for Royal Air Maroc, Condor og TUIfly Netherlands.
Antallet af medarbejdere i Air Belgium er steget det seneste år, meddeler selskabet. Således var der 176 ansatte i oktober sidste år, og dette tal er steget til nuværende 248 ansatte. I slutningen af marts vil Air Belgium have transporteret over 200.000 passagerer.
Relaterede artikler:
Sætter Hong Kong-rute på pause
Air Belgium kommer Air France til undsætning
Hong Kong er første destination for Air Belgium