Hver andet Primera-fly er udflaget

På et halvt år har det danske flyselskab Primera Air udflaget fire ud af otte fly til et lettisk søsterselskab. Det har ingen praktisk betydning, bedyrer selskabet, der anklages for social dumping og regelshopping.

I sidste uge blev et Boeing 737-800 fly, der hidtil havde båret den danske registrering OY-PSB, omregistreret til det lettiske flyregister som YL-PSB. Det skete i forbindelse med at ejerskabet til flyet rykkede fra det danske flyselskab Primera Air Scandinavia til det lettiske søsterselskab Primera Air Nordic.

Dermed fortsætter Primera Air med at udflage sine danske fly til Letland. OY-PSB var det fjerde af Primera Air’s otte Boeing 737-700 og Boeing 737-800 fly, der rykkede østpå. En manøvre, som selskabet startede på i oktober sidste år, da OY-PSH blev til YL-PSH. Senere fulgte OY-PSC og OY-PSD.

Udflagningen hænger ifølge Hrafn Thorgeirsson, der er direktør for både Primera Air Scandinavia og Primera Air Nordic, sammen med flytningen af selskabets operationscenter og tekniske afdeling fra Island til Letland.

”Vores nye operationscenter og tekniske afdeling er flyttet fra Island til Letland. Derfor giver det god mening at have flyene registreret her,” siger Hrafn Thorgeirsson.

Tilfældigt hvor fly flyver
De to Primera Air-flyselskaber er en del af den islandske rejsekoncern Primera Group. Tidligere lå Primera Air Scandinavias operationscenter i Island, mens selskabet have en dansk driftstilladelse. Hvorfor det gav mening at have operationscenter og fly i hver sit land før og ikke gør det længere, er det ikke muligt at få svar på. I øvrigt er det blot en tilfældighed uden reel betydning, at flyene er registreret i et helt andet land end det de opererer fra, forsikrer Hrafn Thorgeirsson.

”Det er blot tilfældigt hvor hvert fly flyver, idet registreringen er immateriel. Fly er registreret over hele verden. Hvor de så placeres er afhængig af udnyttelsen og behovet,” forklarer Hrafn Thorgeirsson.

Primeras danske og lettiske fly bruges primært til at flyve chartergæster fra lufthavne i de tre skandinaviske lande til Sydeuropas sol og varme.

Arbejder efter overenskomst
At halvdelen af selskabets fly nu ikke længere er hjemmehørende i det danske selskab, har ingen betydning for Primera Airs ansatte på basen i Københavns Lufthavn, forsikrer direktøren.

”Vores danske driftstilladelse eksisterer stadig og besætningerne arbejder efter overenskomsten,” forklarer Hrafn Thorgeirsson.

Den europæiske pilotsammenslutning, European Cockpit Association, anklagede fornylig Primera Air for at bedrive social dumping og regelshopping. Det var netop udflagningen af stadig flere fly, som ECA så som et forsøg på at bedrive social dumping og regelshopping ved at ansætte personale i Letland og lade tilsynet med flyene, stationeret langt væk fra Letland, varetage af de lettiske luftfartsmyndigheder, som kan have svært ved at føre tilsyn med lettisk-indregistrerede fly, som til daglig slår sine folder langt væk fra hjemlandet.