Blandt de tidligere piloter og stewardesser i Cimber Sterling er hver femte stadig uden arbejde et år efter selskabets konkurs.
Et år efter Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år slås mange af selskabets tidligere piloter og stewardesser stadig med at finde nye fly at flyve i og nye passagerer at bringe trygt frem eller servere kaffe for.
En opgørelse Flyvebranchens Personale Union (FPU) har lavet for CHECK-IN.dk viser, at hver femte af Cimber Sterling pilot og stewardesse stadig står i fagforeningens a-kasse mere end et år efter konkursen, der sendte 297 FPU-medlemmer ud i arbejdsløshed. Omkring 60 medlemmer er således stadig ledige. Hertil kommer de tidligere ansatte, som ikke var medlem af a-kassen.
ATR-fly skal bemandes
Der kan dog være lys for enden af tunnelen for flere af de arbejdsløse piloter og kabinepersonale. For som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så er SAS for første gang i 12 år netop nu i gang med at hyre nye piloter. 30 er allerede ansat og 45 mere er på vej.
Charterflyselskabet Jet Time har allerede overtaget adskillige fly og mange medarbejdere fra Cimber Sterling. Men de kan inden længe muligvis få selskab af flere tidligere kolleger. Fra oktober skal Jet Time nemlig operere fire ATR 72-fly for SAS. Og netop den flytype var Cimber Sterling storforbruger af.
Hos Danish Air Transport har man det seneste år købt seks ATR-fly fra boet efter Cimber Sterling. De fly skal også bemandes.
Endelig begyndte selskabet Cimber A/S i starten af april at operere sin anden ATR 72-maskine for SAS på danske indenrigsruter, ligesom man operere fire CRJ-200 fly, som Cimber Sterling også brugte.
Hos Norwegian havde man i april 10 fly flere i sving end i marts, og de skal også bemandes. Samtidig får både SAS og Norwegian mange nyere eller helt nye fly leveret i løbet af i år.