Icelandair Boeing 737 MAX 8 (Foto: Icelandair | Facebook)

Icelandair annullerer 25 procent af MAX-ordre

Icelandair har afbestilt fire fly i en resterende ordre på Boeing 737 MAX. Det islandske selskab har samtidig landet en endelig aftale med den amerikanske producent om MAX-kompensation.

Siden marts 2019 har Icelandair ikke kunnet bruge sine seks leverede Boeing 737 MAX, da flytypen har været groundet som følge af de to ulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

Det islandske flyselskab har stadig 10 nye MAX-fly i ordre, men flyveforbuddet til flytypen har gjort det umuligt for Boeing at levere flere af disse fly. Icelandair vælger nu at annullere bestillingen på fire MAX-fly. De øvrige seks fly, som endnu ikke er leveret, vil Icelandair modtage fra andet kvartal 2021 til første kvartal 2022. Det skriver Icelandair i en pressemeddelelse.

I første omgang afgav Icelandair en ordre på 12 MAX-fly i 2012, men senere bestilte selskabet yderligere fire fly af denne type. Icelandair har således annulleret 25 procent af den samlede ordre på 16 fly.

Boeing har samlet set i juli fået annulleret ordrer på 43 MAX-fly, mens antallet af afbestilte MAX-fly måneden før var 60.

MAX-kompensation styrker likviditeten
Det indtil videre 17 måneder lange flyveforbud til MAX-flyene har haft store konsekvenser for Icelandair, og selskabet har derfor været i forhandlinger med Boeing om kompensation for groundingen. Det resulterede i september 2019 i en midlertidig aftale.

Icelandair og Boeing er nu kommet frem til en endelig aftale om kompensation for MAX-flyene. Størrelsen på erstatningsbeløbet er ukendt, men det dækker en betydelig del af det tab, som Icelandair har haft ved at måtte sætte MAX-flyene på jorden.

”Denne aftale styrker Icelandair Groups likviditetsposition og muliggør en mere fleksibel flådeplanlægning i de kommende år. MAX-flyene er fortsat et vigtigt element i selskabets plan om at styrke forretningen og øge fleksibiliteten og evnen til vækst,” skriver Icelandair i sin meddelelse.

Vejen banet for redningsplan
Foruden MAX-annulleringerne og den endelige aftale med Boeing om kompensation har Icelandair også fået det sidste på plads i sin økonomiske redningsplan.

Det islandske flyselskab har således landet aftaler med de resterende kreditorer. Aftalerne er dog betinget af, at der gennemføres en planlagt aktieemission i løbet af august, ligesom Icelandair skal indgå en aftale om en statsgaranteret kreditfacilitet.

”Drøftelserne om en rammeaftale for en kreditfacilitet, der garanteres af den islandske regering og skal leveres af Islandsbanki og Landsbankinn, er i den sidste fase. Faciliteten vil blandt andet være betinget af færdiggørelsen af ​​det kommende aktieudbud,” skriver Icelandair.

Tidligere har Icelandair fået landet kollektive overenskomstaftaler med både kabineansatte, piloter og flymekanikere, der skal sikre selskabets konkurrenceevne. Flyselskabet har dermed fået aftaler på plads med alle interessenter i forbindelse med redningsplanen, der skal føre selskabet gennem coronakrisen.

 

Relaterede artikler:

Icelandair tættere på styrket finansielt grundlag

Nye Boeing-fly skal ruste Icelandair til vækst

Icelandair indgår aftale om MAX-erstatning