En Boeing 767-300ER fra Icelandair. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Icelandair bag ”luftbro” mellem USA og Armenien

I samarbejde med armenske myndigheder henter Icelandair i øjeblikket op mod 2.000 personer hjem fra USA på en række flyvninger med Boeing 767.

Coronapandemien hærger fortsat rundt om i verden, og mange mennesker har haft svært ved at vende hjem til deres hjemlande.

Et af de lande, der havde mange statsborgere i andre lande ved pandemiens begyndelse, var Armenien. Landet ligger lige øst for Tyrkiet og har små tre millioner indbyggere. Særligt i USA bor der mange med armensk oprindelse, og alene i Los Angeles og området omkring bor der cirka en million mennesker, der enten stammer fra Armenien eller er armenske statsborgere.

Nu har de armenske myndigheder i samarbejde med Icelandair og transportselskabet Cross Line lavet en aftale om at repatriere op mod 2.000 strandede armenere. Det skal ske via en række flyvninger mellem Los Angeles i Californien og den armenske hovedstad, Jerevan. En billet til Economy Class koster cirka 1.350 dollar (8.980 kroner, red.).

”De passagerer, vi transporterer, blev strandet i forbindelse med coronapandemien, men de har nu fået tilladelse og en mulighed for at vende tilbage til deres hjemlande,” lyder det fra Icelandair.

Foretager stop i Island
Specialflyvningerne mellem USA og Armenien bliver gennemført af Icelandairs datterselskab Loftleidir Icelandic, og der bruges en Boeing 767-300ER med registrering TF-ISW. Den første flyvning fra Los Angeles blev udført 11. juli, og den første flyvning fra Jerevan tilbage mod USA var to dage senere.

”Projekter som dette giver Icelandair øget omsætning og skaber arbejde for medarbejderne, mens forberedelser og organisering finder sted i Island. Dette er et godt eksempel på den fleksibilitet, som Icelandair og dets datterselskaber har til rådighed med kort varsel,” siger Bogi Nils Bogason, koncernchef i Icelandair, ifølge Iceland Review.

Det samlede antal flyvninger er ikke fastlagt, men flyet kan transportere 260 passagerer på hver afgang. På rejserne mellem USA og Armenien foretager flyet et brændstofstop i Keflavik-lufthavnen i Island. Flyvningerne mellem Los Angeles og Keflavik er otte-ni timer, mens flyvetiden mellem Keflavik og Jerevan er seks-syv timer.

Onsdag foretog Icelandair den anden repatrieringsflyvning fra Los Angeles, og efter stoppet i Island ankom Boeing 767-flyet til Jerevan torsdag klokken 11.10 lokal tid.

Også passagerer med fra Armenien
Når Icelandair-flyet atter letter fra Jerevan med kurs mod USA fredag klokken 08.50, vil der også her være passagerer med om bord. Den amerikanske ambassade i Armenien oplyser, at flyet fra den armenske hovedstad først vil lande i Boston på den amerikanske nordøstkyst for dernæst at fortsætte til Los Angeles.

I Boston vil passagererne få deres bagage og gå gennem tolden, og de passagerer, der skal videre mod Los Angeles, checker ind på flyet igen.

Icelandairs specialflyvninger mellem USA og Armenien gør rejsen meget lettere for dem, der ønsker at komme hjem. Hviderussiske Belavia opererer på den eneste kommercielle flyrute fra Jerevan i øjeblikket, og den går til Minsk i Hviderusland. Fra Minsk kan passagerer rejse videre til Frankfurt, Paris, Amsterdam, Rom og London, hvorfra der er fly til amerikanske destinationer.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic og Icelandair i codeshare-samarbejde

Icelandairs kabineansatte afviser overenskomstaftale

Wizz Air henter USA-passagerer hjem i A321-fly