Boeing 737 MAX hos Icelandair vil tidligst komme i drift igen i maj 2020. Fem af selskabets fly af denne type er sendt til spansk lufthavn for at overvintre.
De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, er i gang med en større godkendelsesproces, der igen skal give Boeing 737 MAX grønt lys til at komme på vingerne. Flytypen har været groundet siden den 12. Marts i år efter to dødsulykker med typen i henholdsvis i Indonesien og Etiopien.
Omkring 300 Boeing 737 MAX nåede at blive leveret til flyselskaber verden over, inden der blev indført internationalt flyveforbud mod flytypen. Ét af de selskaber, der blev berørt, var Icelandair.
Den fortsatte grounding af MAX-flyene har fået flyselskabet til at ændre sit trafikprogram. Icelandair meddeler, at selskabets foreløbigt seks leverede MAX-fly vil komme til at indgå i driften tidligst i maj 2020.
”Denne beslutning har minimal indflydelse på passagerer og på Islandsairs tidtabel i denne periode,” skriver Icelandair i en pressemeddelelse.
Som følge af de groundede Boeing 737 MAX vil Icelandair operere med flere Boeing 757 end oprindeligt planlagt. Derudover har det islandske flyselskab indgået en aftale om at lease to Boeing 737-800. Disse fly vil tilgå flåden i foråret, og et tredje fly af denne type – også leaset – er ligeledes på vej.
Overvintrer i spansk lufthavn
Fem af de seks Boeing 737 MAX hos Icelandair er parkeret for vinteren i den spanske lufthavn Lleida-Alguaire, der ligger godt 100 kilometer vest for Barcelona i Catalonien. Lufthavnen har bygget en særlig plads til fly, der skal parkeres i længere tid eller vedligeholdes.
Opbevaringspladsen til fly blev taget i brug i november sidste år, hvor en Airbus A330-200 fra det portugisiske flyselskab TAP ankom. Og med groundingen af Boeing 737 MAX har lufthavnen fået endnu mere at se til.
Således ankom fire af de fem fly fra Icelandair i oktober, mens det sidste landede under spanske himmelstrøg i november. Flyene vil være parkeret i lufthavnen vinteren over, og de undgår dermed at blive udsat for lave temperaturer og andre ekstreme vejrforhold, som finder sted i Island i løbet af vintermånederne. Icelandairs sjette MAX-fly holder pt. parkeret i Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik.
Også Norwegian har fly af typen Boeing 737 MAX parkeret i Lleida-Alguaire Airport over vinteren.
Kompensation til Icelandair
Icelandair har indgået midlertidige aftaler med Boeing om kompensation for de økonomiske tab ved groundingen af MAX-flyene. Flyselskabet er fortsat i dialog med den amerikanske flyproducent om yderligere kompensation.
”Icelandair vil fortsat overvåge enhver udvikling i den omfattende proces, der ledes af internationale luftfartsmyndigheder, der går efter at sikre Boeing 737 MAX’ sikre tilbagevenden til drift,” lyder det fra Icelandair.
Også Southwest Airlines og American Airlines har udskudt tidspunktet for, hvornår de igen regner med at kunne bruge Boeing 737 MAX i trafikprogrammet. Southwest har fjernet flytypen fra produktionen indtil den 13. april 2020, mens American ikke regner med MAX-flyene igen før tidligst den 7. april.
Relaterede artikler:
Icelandair flyver ud af MAX-problemer