Boeing 737 MAX fra Icelandair. (Foto: Icelandair | PR)

Icelandair fjerner MAX frem til marts

De seks Boeing 737 MAX-fly hos Icelandair bliver ikke en del af trafikprogrammet frem til marts næste år. Flyene er sendt til Spanien for at overvintre.

Icelandair har siden den 12. marts i år ikke haft mulighed for at bruge sine seks Boeing 737 MAX på grund af det internationale flyveforbud mod modellen. Herudover står yderligere tre fly af typen klar til at blive leveret fra Boeings produktionsanlæg i Renton i USA.

Hen over foråret og sommeren har det islandske flyselskab derfor haft udfordringer med at få afviklet trafikprogrammet. De i alt ni Boeing 737 MAX-fly skulle efter planen have dækket 27 procent af produktionen hos Icelandair i 2019, men indlejet kapacitet har imidlertid sørget for, at selskabet nogenlunde har kunnet afviklet sine afgange.

Tidligere lød meldingen fra Icelandair, at man så bort fra MAX-flyene indtil nytår. Nu har selskabet besluttet at tage de uheldsramte fly ud af trafikprogrammet i januar og februar i det nye år. Den fortsatte grounding har dog minimal indflydelse på de afgange, der er planlagt frem til marts, lyder det.

”Icelandair vil fortsat overvåge enhver udvikling i den omfattende proces, der ledes af internationale luftfartsmyndigheder, og som sigter mod at få Boeing 737 MAX sikkert tilbage i drift,” skriver Icelandair i en erklæring.

Vinterhi i Spanien
Den 20. september meddelte Icelandair, at flyselskabet havde indgået en aftale med Boeing om kompensation for selskabets økonomiske tab som følge af MAX-groundingen. Icelandair har indtil videre lidt tab på 135 millioner dollar, eller hvad der svarer til 915 millioner kroner. Det er nettebeløbet, efter Boeings foreløbige kompensation er fratrukket.

De seks groundede MAX-fly, som er leveret til Icelandair, er sendt i vinterhi i lufthavnen ved Lleida i det nordøstlige Spanien. Flyene bliver dermed skånet for den fugtige, kolde og saltholdige luft i Keflavik International Airport ved Reykjavik.

Icelandair har været gennem en omfattende procedure for at få tilladelse til at færgeflyve Boeing 737 MAX-flyene sydpå. Tilladelserne fra EASA og Transportstyrelsen i Island blev sikret i samarbejde med Boeing, og Icelandair skulle blandt andet angive præcise oplysninger om, hvordan flyvningerne skulle foretages.

MAX fjernes hos flere flyselskaber
Det er stadig uvist, hvornår MAX-flyene rundt om i verden atter kommer i luften. Det vil formentlig tidligst ske i første kvartal 2020, og flere flyselskaber har på den baggrund valgt at fjerne flyene fra produktionen et stykke ind i det nye år.

Norwegian har fjernet alle sine 18 Boeing 737 MAX 8 fra trafikprogrammet, der løber frem til den 28. marts. I USA har Southwest Airlines og American Airlines besluttet at planlægge uden om flyene frem til henholdsvis den 5. og 15. januar 2020. Air Canada ser bort fra MAX-flyene frem til midten af februar.

Det flyselskab, der indtil videre har besluttet at fjerne MAX-flyene fra trafikprogrammet i længst tid, er Fiji Airways. Stillehavsselskabet har således groundet sine to fly af denne type helt frem til den 30. september 2020.

 

Relaterede artikler:

Icelandairs MAX-fly skal overvintre i Spanien (opd.)

Icelandair indgår aftale om MAX-erstatning

Icelandair opgiver MAX i resten af 2019