Icelandair med Boeing 767 til CPH

Icelandair vil i vintertrafikprogrammet 2016/17 indsætte selskabets store Boeing 767-300ER langdistancefly på ruten mellem Keflavik og København.

Det er de absolut færreste flyselskaber, der benytter langdistancefly på de europæiske ruter til og fra Københavns Lufthavn. Men fra den 12. november vil Icelandair indsætte et Boeing 767-300ER fly på ruten fra Keflavik til København.

I dag betjener Icelandair ruten med de velkendte Boeing 757-200 mellemdistancefly, der har plads til 183 passagerer i en treklasses konfiguration. I Boeing 767-flyene har Icelandair derimod plads til 262 passagerer, hvilket er 43 procent flere end i 757´eren.

Det bliver dog kun på en enkelt ugentlig afgang, at Københavns Lufthavn får besøg af et af de to kommende Boeing 767-fly fra det islandske flyselskab. Langdistanceflyet er indsat hver lørdag på rutenummer FI204 med afgang fra Keflavik kl. 08.00 og ankomst i CPH kl. 12.00. Returflyvningen på FI205 finder sted kl. 13.20 med ankomst i Keflavik kl. 15.30 lokal tid.

“Det er korrekt, at vi har sat Boeing 767 på København-ruten om lørdagen den kommende vinter. Det er endnu ikke besluttet, om der kommer mere til. Vi får dermed meget kapacitet om lørdagen i det kommende vintertrafikprogram, og det er positivt,“ siger pressechef Karen Østerbye fra Icelandair i København.

Der bliver i øvrigt fremover tæt trafik på ruten mellem København og Keflavik. SAS vil begynde at flyve på ruten fra den 27. marts med én daglig afgang, og sammen med WOW air og Icelandair vil der blive udbudt op til 48 afgange om ugen.

Flere med langdistancefly i Europa
Icelandair er ikke det eneste flyselskab, der har brugt langdistancefly på en europæisk rute til København. Således har British Airways tidligere anvendt et Boeing 767-fly mellem London-Heathrow og København.

I dag bruger Turkish Airlines A330-300 langdistancefly mellem København og Istanbul på en af selskabets tre daglige afgange mellem de to byer.Ligeledes benyttede Thomas Cook Airlines sidste sommer 396-sæders A330-300 fly på en ugentlig charterflyvning mellem København og henholdsvis Mallorca og Rhodos.

Det er de lave brændstofpriser, der har gjort det økonomisk rentabelt at benytte ældre og mere brændstofslugende langdistancefly på de relativt korte europæiske ruter. Således er flyvetiden mellem København og Keflavik blot på lidt mere end tre timer.