Boeing 767-300ER fra Icelandair. (Foto: Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Icelandair øger kabinefaktor trods større fly

Det går fremad med at fylde flyene for Icelandair. For at få plads til mere fragt bruger selskabet større fly, men det kan ikke ses på kabinefaktoren.

Selvom Icelandair stadig lever et liv i coronaens skygge, går det fremad for det islandske flyselskab. I forhold til april har Icelandair næsten fordoblet antallet af passagerer.

Trafiktallene for maj viser, at selskabet i denne måned havde 39.885 passagerer. Af dem var 21.913 udenrigsrejsende, mens 17.972 var indenrigspassagerer. I april havde selskabet 20.681 passagerer, af dem var 8.858 udenrigs og 11.823 indenrigs.

Der er stadig langt op til tallene fra før corona. I maj 2019 fløj 444.424 passagerer med selskabet, af dem rejste 419.091 på de internationale ruter og 25.333 på indenrigsruterne.

Kabinefaktoren er steget
Hos Icelandair kan man udover fremgangen i antallet af passagerer glæde sig over, at det er lykkedes at øge kabinefaktoren på de internationale flyvninger. Endda samtidig med at selskabet er begyndt at benytte større fly.

For at få plads til mere fragt har selskabet valgt at gå fra at bruge Boeing 757-200 eller Boeing 757-300, der har plads til henholdsvis 184 passager og 225 passagerer, til i højere grad at sætte 262-sæders Boeing 767 fly med større lastrum, ind på de internationale ruter.

Kabinefaktoren landede i maj på 35,2 procent mod 33,1 procent i april, og 29,4 procent i maj 2020. Men der er stadig langt op til belægningen for maj 2019, der lød på 82,5 procent.

Stor interesse for Island
Hos Icelandair kan man mærke, at rejselysten stiger i takt med, at det går fremad med at vaccinere og at rejserestriktionerne bliver lempet.

Selskabet mærker også en betydelig interesse for Island som destination, og Icelandair forventer at flyve over 30.000 turister til Island i løbet af denne måned.

Indenrigs snart tilbage på 2919-kapacitet
Hvor Icelandair har oplevet en voldsom tilbagegang på sine internationale ruter, er interessen for at flyve indenrigs pæn.

Kabinefaktoren har generelt været høj, og i maj var den steget til 72,3 procent mod 71,1 procent i maj 2020. I maj 2019 var kabinefaktoren 69,2 procent på indenrigsflyvningerne.

Kapaciteten er øget på indenrigs, og i løbet af juni vil den være tilbage på samme niveau som i 2019.

 

Relaterede artikler:

5.000 passagerer hos Icelandair

Icelandair-underskud på 2,3 milliarder kroner

Under en million passagerer hos Icelandair i 2020

242 passagerer om dagen hos Icelandair