En Boeing 757-200 fra Icelandair. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Icelandair vil etablere rute til Cuba

Icelandair har ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder om lov til at flyve mellem Orlando og Cuba fra oktober. Turene skal opereres på vegne af et charterselskab.

En rute fra Florida til Cuba kan snart blive en realitet med Icelandair som operatør.

Det islandske flyselskab har således ansøgt det amerikanske transportministerium, DOT, om lov til at operere i alt 13 returflyvninger mellem Orlando og Havana. Det skriver One Mile at a Time.

I ansøgningen til DOT har Icelandair konkret anmodet om tilladelse til at gennemføre én ugentlig rotation – hver tirsdag – i perioden fra 5. oktober til 28. december 2021. I alt 13 på hinanden følgende uger.

Turene vil blive opereret som charterflyvninger på vegne af det amerikanske rejsebureau Anmart Superior Travel. Skulle Icelandair få lov til at flyve mellem Orlando og Havana, vil det blive en af mest eksotiske ruter, selskabet endnu har betjent.

To ugentlige afgange fra Island til Orlando
At Icelandair er interesseret i at flyve mellem to byer langt væk fra det kolde nord, hænger naturligvis sammen med, at flyselskabet i forvejen betjener ruten mellem Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik og Orlando.

I det kommende vintertrafikprogram vil Icelandair flyve to gange om ugen mellem Keflavik og Orlando med en Boeing 757-200. Ugens første flyvning afgår mandag klokken 17.15 fra Island og lander klokken 21 lokal tid i Orlando. Og returflyvningen finder først sted klokken 18.45 to dage efter – altså om onsdagen.

Dermed skal Icelandair-flyet være på jorden i næsten to døgn i Orlando, inden det returnerer til Island. Generelt set er fly fra Icelandair et lille døgn på jorden i amerikanske lufthavne, inden de flyver tilbage.

Vil udnytte to døgns ventetid
Det vides ikke, hvorfor Icelandair har valgt at blive to døgn med flyene i Orlando, men det lange tidsspænd inden returrejse giver altså mulighed for at anvende Boeing 757-flyet på anden vis imens.

Icelandair vil således helt åbenlyst bruge tidsrummet fra mandag aften til onsdag aften til at sende flyet af sted mod Cuba. Besætningen, der lander fra Keflavik, vil dermed kunne have fri, inden den tirsdag skal arbejde på rotationen til Havana, hvorefter der igen er fritid inden returflyvningen til Island onsdag aften.

På den måde vil Icelandair kunne generere ekstra indtægter, når flyet alligevel skal blive holdende på jorden i Orlando i næsten to døgn inden hjemflyvningen. Hvis ansøgningen altså bliver godkendt hos de amerikanske transportmyndigheder.

 

Relaterede artikler:

Icelandair skal beslutte Boeing 757-afløser i år

Icelandair reducerer vintertrafikprogrammet

Icelandair-fly udsendte mayday-signaler