En Boeing 757-300 fra Icelandair. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Icelandair-fly udsendte mayday-signaler

Piloterne på en Boeing 757 fra Icelandair måtte lave et nødopkald under en indflyvning til Paris-CDG, da der opstod problemer med det ene af flyets to motorer.

Det mest alvorlige nødsignal, en pilot kan udsende, er MAYDAY. Og dette signal kom forleden i brug i forbindelse med en Icelandair-flyvning.

Et fly af typen Boeing 757-300 var 13. august 2021 af sted på rute FI542 fra Keflavik International Airport til Paris Charles de Gaulle, da der opstod problemer under indflyvningen til den franske hovedstad. Da flyet nåede 11.000 fod (3.353 meter, red.), rapporterede piloterne om en nødsituation. Det skriver The Aviation Herald.

Piloterne rapporterede om en fejl på den ene motor, mens flyet fortsatte mod Paris-lufthavnen. Cirka 10 minutter senere foretog det en sikker landing på bane 27L, hvorefter det med egen kraft taxiede ind til forpladsen i den franske storlufthavn.

En lytter på radiofrekvensen meldte om, at besætningen udsendte nødsignalet MAYDAY og samtidig rapporterede om den defekte motor. Et antal andre fly, der var på indflyvning til Paris-CDG, blev bedt om at indtage venteposition, mens Icelandair-flyet gennemførte landingen.

Blev holdende 30 timer i Paris
Efter landingen i Paris var Icelandair-flyet, der havde registrering TF-FIX, ude af stand til at gennemføre returflyvningen til Island, og afgangen FI543 blev derfor aflyst.

Flyet blev på jorden i Paris-CDG i cirka 30 timer, inden det uden problemer på en færgeflyvning vendte retur til Keflavik-lufthavnen med en marchhøjde på 38.000 fod (11.582 meter, red.). Herefter blev flyet på asfalten i Keflavik i små tre døgn – formentlig for at blive grundigt efterset – inden det igen var i drift 17. august.

Sidenhen har Boeing 757-flyet både været af sted på ruter til Madrid, Paris, Washington D.C. og Alicante uden yderligere hændelser.

TF-FIX er 19 år gammelt og er indrettet med 22 Business Class-sæder og 203 sæder på Economy Class. Icelandair råder over to Boeing 737-300 med en gennemsnitsalder på 22 år og 16 Boeing 757-200, hvor flyene har en gennemsnitsalder på 24 år.

 

Relaterede artikler:

Icelandair overhaler Finnair

Icelandair-piloter overså kritiske vejrdata

Landingsstel kollapsede på Icelandair-fly