Icelandair-fly i Keflavik International Airport (Foto: Icelandair)

Icelandair vil have ny lufthavn i Reykjavik

Icelandair ønsker ny international lufthavn nær Reykjavik, som skal håndtere både udenrigs- og indenrigsflytrafikken i Island.

Den islandske lufthavn Keflavik er placeret på yderspidsen af en halvø i det sydvestlige Island. Den er kendt som Islands internationale lufthavn og er ikke mindst vigtig for det national selskab Icelandair. Cirka 98 procent af alle turister, der ankommer til Island, flyver til Keflavik.

Men hvis man som turist ankommer med eksempelvis Icelandair til Keflavik International Airport og skal flyve videre til en anden destination med et indenrigsfly, er man nødt til først at tage den cirka 50 kilometer lange tur i taxa, bus eller bil til Reykjavik Airport, der ligger i udkanten af den islandske hovedstad.

Der er nemlig ingen indenrigsflyvninger fra Keflavik, mens Air Iceland Connect og andre flyselskaber tilbyder flyvninger til en række islandske destinationer fra Reykjavik Airport. Herfra er der endvidere flyforbindelser til Grønland og Færøerne.

Ekstra besvær og rejsetid
Opdelingen i to lufthavne og afstanden imellem dem gør det noget besværligt for udenlandske turister at flyve indenrigs i Island, da processen med at skifte lufthavn og tjekke bagage ind igen nemt kan tage to timer.

Men i fremtiden kan både udenrigs- og indenrigsflytrafikken i Island måske blive samlet i en ny islandsk storlufthavn. Det er i hvert fald ønsket hos Icelandair, som både er det største flyselskab i Keflavik og samtidig driver Air Iceland Connect med base i Reykjavik Lufthavn.

Icelandair ønsker at både internationale flyvninger og indenrigsflyvninger samles i en ny lufthavn i Hvassahraun, der ligger mellem det centrale Reykjavik og Keflavik International Airport. Det skriver det islandske medie Túristi.

Det islandske transportminister og borgmesteren i Reykjavik blev i slutningen af 2019 enige om at undersøge muligheden for at flytte indenrigsflyvninger fra det centrale Reykjavik til en ny lufthavn i Hvassahraun.

Uvist om ønsker tages i betragtning
Ifølge Túristi er det endnu uvist, om Icelandairs ønsker om en ny kombineret udenrigs- og indenrigslufthavn vil blive taget i betragtning.

Det vil under alle omstændigheder være dyrt at etablere ​​en ny international lufthavn i Hvassahraun. Til gengæld vil det også koste mange penge at udvide Keflavik-lufthavnen, så den er i stand til at håndtere de nuværende og fremtidige trafikmængder.

Keflavik International Airport håndterede sidste år 7,2 millioner passagerer, hvilket var 26,2 procent færre end året før. Det store fald kom efter flere års vækst og hænger blandt andet sammen med konkursen i flyselskabet WOW air i marts 2019.

I år forventer Keflavik også tilbagegang i antallet af passagerer, da lufthavnens prognose lyder på 7,6 procent færre passagerer end i 2019. Icelandair står for næsten to ud af tre afgange fra Keflavik.

 

Relaterede artikler:

Icelandair vil fokusere på lokaltrafik i 2020

Fortsat fuld fart på i Keflavik

Ny passagerrekord i Keflavik Lufthavn