Airbus A321XLR i Icelandair-bemaling. (Computerfoto fra Airbus)

Icelandair vil købe op til 25 Airbus A321XLR

Icelandair har indgået aftale om at købe 13 Airbus A321XLR, og i mellemtiden leases mindst fire A321LR. Dermed vil Icelandair fra 2025 gå fra en ren Boeing-flåde til et mix mellem Airbus og Boeing.

Icelandair har torsdag offentliggjort underskrivelse af en aftale med Airbus om køb af 13 Airbus A321XLR med option på yderligere 12 fly af samme type.

Parterne oplyser, at levering vil ske fra 2029 og fremad, men allerede i 2025 forventer Icelandair at beskæftige selskabets første Airbus-fly gennem lease af fire A321LR, og selskabet udelukker ikke, at der kommer flere på lease i de følgende år.

Med købet af de nye Airbus-fly kommer Icelandair endegyldigt til at sige farvel til de aldrende Boeing 757, som har glimret ved lastkapacitet og rækkevidde.

Herudover vil det også blive første gang, at der kommer Airbus i flåden, da Icelandair traditionelt har været en all-Boeing operatør.

Nye fly giver adgang til nye markeder
Hos Icelandairs koncernchef Nils Bogason er der glæde over, at det efter flere års overvejelser og et udbud, der blev igangsat sidste efterår, er lykkedes at lande en god beslutning for det islandske flyselskab.

”Vi har besluttet, at de gode og brændstofeffektive Airbus-fly, A321XLR og A321LR, skal blive efterfølgerne til Boeing 757, som vi gradvist trækker tilbage. Boeing 757 har været hjørnestenen i Icelandairs operationer siden 1990. Flyets unikke egenskaber har understøttet den succesfulde udvikling af vores omfattende rutenetværk og konkurrencedygtige transatlantiske hub ved at udnytte Islands unikke geografiske placering til at forbinde Nordamerika og Europa via Island.”

Koncernchefen afslører også, at de nye Airbus-fly giver mulighed for fremtidig vækst, idet de kan benyttes til at gå ind på nye og spændende markeder.

Lavere enhedsomkostninger i sigte
A321XLR og A321LR er udover deres rækkevidde også kendt for at have en god brændstoføkonomi og lavere CO2-emissioner, hvorfor Icelandair forventer at kunne sænke enhedsomkostningerne, da flyene også har plads til marginalt flere passagerer.

Icelandair forventer en indretning med omkring 190 sæder, og sammenlignet med de eksisterende Boeing 757-200 er det en kapacitetsøgning på fire procent, da der er plads til 183 passagerer i 757’erne.

De Boeing 737 MAX 8 og 737 MAX 9, som Icelandair også beskæftiger, har plads til henholdsvis 160 og 178 passagerer.

Det er dog rækkevidden, der er den store fordel ved de nye A321’ere. A321XLR ventes at få en rækkevidde på 8.700 kilometer, der giver mulighed for at etablere sig i nye markeder, mens A321LR kan flyve på strækninger på op til 7.400 kilometer og er dermed velegnet til det eksisterende rutenetværk.

 

Relaterede artikler:

Icelandair inviterer Airbus og Boeing til udbud

Icelandair skal beslutte Boeing 757-afløser i år

Icelandair overvejer Airbus-fly