Radarbillede fra Flightradar24 under luftbroen fra Liverpool til Kiev.

Imponerende luftbro til og fra Kiev

Det var nødvendigt at chartre fly i Afrika for at sikre flykapacitet til de mange fodboldtilhængere, der fløj fra Madrid og Liverpool til den ukrainske hovedstad.

Lørdag morgen kl. 04:38 umiddelbart før solopgang lettede et Airbus A320-fly fra Billund Lufthavn med kurs mod John Lennon Airport i Liverpool.

Flyet kom fra Danish Air Transport, der var et af utallige flyselskaber, der var blevet chartret til at bringe britiske fodboldfans til Champions League-finalen i Kiev, hvor Real Madrid var modstanderen for Liverpool F.C.

DAT-flyet forlod lufthavnen i Liverpool lørdag morgen kl. 06.07 lokal tid, og ombord var 180 entusiastiske fodboldtilhængere, der tre timer senere atter fik fast grund under sig i Boryspil-lufthavnen i Kiev.

Men DAT-flyet var ikke alene. Luftbroen fra Storbritannien var enorm, og det har været nødvendigt at hente fly i Afrika for at sikre, at alle interesserede kunne få transportmulighed til den ukrainske hovedstad.

To afrikanske flyselskaber
Fredag morgen, da Ethiopian Airlines´ Boeing 787-9 Dreamliner landede i Paris-CDG efter en ordinær ruteflyvning fra Addis Abeba, blev flyet sendt videre til Liverpool, hvor det fredag skulle gennemføre en flyvning til Kiev. Ethiopian Airlines var også blevet chartret til to flyvninger om lørdagen fra henholdsvis Liverpool og Manchester.

Men et eller andet gik galt, idet to af de tre flyvninger med Ethiopian Airlines blev aflyst. Arrangøren Worldchoice Sports hævdede på sin hjemmeside, at aflysningerne skete som følge af, at de ansøgte slots (start- og landingstilladelser, red.) i Kiev Boryspil Airport ikke var blevet bevilget. En slottid er en godkendelse til at benytte infrastrukturen, hvilket vil sige baner og terminaler på et aftalt tidspunkt, og kapaciteten i den ukrainske hovedstadslufthavn var tilsyneladende fuldt udnyttet.

Selvom Ethiopian Airlines kun fik ét fly afsted til Kiev, kom et andet afrikansk Star Alliance-selskab på vingerne med fodboldfans. Det var South African Airways (SAA), der leverede hele tre fly til luftbroen. Fra London-Heathrow gennemførte SAA en flyvning med Airbus A330-300, mens en A330-300 og en A340-600 fløj fra Liverpool.

Barcelona-selskab fra Liverpool
Udover fly fra DAT og de to afrikanske flyselskaber, har blandt andet Air Bucharest, AlbaStar, Avion Express, Bravo Airways, Gainjet, Proair Aviation, TUI fly Netherlands, Windrose Air og XL Airways France også deltaget i luftbroen.

Det er velkendt, at Vueling er et spansk flyselskab med hovedbase i Barcelona, hvor Real Madrids arvefjender fra FC Barcelona hører til. Derfor var det ikke overraskende, at Vueling havde to fly på opgave fra Liverpool til Kiev, selvom selskabet også transporterede madrilenske fans til finalen.

De spanske Real Madrid-fans valgte for en stor dels vedkommende at flyve med Iberia, der blandt andet havde en A340-600 og A330-300 på opgave for spanske arrangører.

Fodboldkampen sluttede med en sejr til Real Madrid på 3-1, hvilket med garanti giver travlhed for kabinepersonalet på returflyvningerne til Madrid.

 

Relaterede artikler:

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Amerikansk fodboldklub får egne fly

Fodboldklub chartrede A380-fly

Sæson for fodboldflyvninger