Indenrigs-blødning stoppet i Aarhus

Kun 47 færre passagerer gik gennem Aarhus Lufthavn i januar i år sammenlignet med samme måned sidste år. Til gengæld faldt antallet af udenrigs- og charterpassagerer.

Aarhus Lufthavn var sammen med Karup Lufthavn de to danske provinslufthavne, som blev hårdest ramt af Cimber Sterlings konkurs den 3. maj 2012. Lige siden den dramatiske torsdag har lufthavnens passagertal været i frit fald. Men nu ser der ud til at være sat en prop i hullet. I hvert fald hvad angår indenrigstrafikken på ruten til København. En rute, som står for et godt stykke over 50 procent af passagermængden i Aarhus Lufthavn.

Således gik kun 47 færre indenrigspassagerer gennem lufthavnsterminalen på Djursland i januar i år sammenlignet med samme måned sidste år. I alt 15.804 indenrigspassagerer blev det til.

Til gengæld er antallet af udenrigs- og charterpassagerer fortsat i frit fald. 14,3 procent færre passagerer fløj således på Ryanair og Sun-Airs udenrigsruter fra Aarhus Lufthavn, mens 22,3 procent færre passagerer valgte at fly på charterferie fra Aarhus.

Stagnationen i indenrigstilbagegangen og fortsat nedtur på udenrigs- og charterfronten betyder, at indenrigstrafikkens andel af den samlede passagermængde i Aarhus Lufthavn stiger fra 54 til 59 procent. Det samlede antal passagerer faldt med otte procent til 26.825.

Et større underskud
Aarhus Lufthavn kom i midten af december ud i turbulens, da det var nødvendigt for de fem kommuner, der ejer lufthavnen, at skyde i alt 17 millioner kroner ind i lufthavnen for blandt andet at dække et større 2013-underskud.

Lige nu arbejder lufthavnens ledelse med et oplæg til fremtidig strategi for lufthavnen. Et oplæg, som skal forelægges for lufthavnens bestyrelse og ejerkreds i de kommende måneder. Det skal give et bud på hvordan fremtiden for lufthavnen kan se ud, hvis den skal være rentabel.

Lufthavnens direktør, Peter Høgsberg, har tidligere luftet en idé om at bruge nogle af lufthavnens store jordarealer til at dyrke korn på. Arealerne er et levn fra lufthavnens fortid som flyvestation.