Indonesisk fly er fundet

Et ATR42-fly fra Trigana Air Services er fundet styrtet ned i et bjergrigt område i den indonesiske Papua-provins. Flyselskabet har tidligere haft fire hændelser med dødelig udgang siden etableringen i 1991.

Indonesisk luftfart har et særdeles dårligt renommé. Derfor er det heller ikke tilfældigt, at hovedparten af de indonesiske flyselskaber har flyveforbud i Europa. Det er også tilfældet for Trigana Air Services, der søndag mistede et ATR42-300 fly med 49 passagerer og fem besætningsmedlemmer.

Flyet var som rutenummer IL267 på vej fra Jayapura til Oksibil i Indonesien, da flyet pludseligt forsvandt. Flyvelederne i Oksibil fik ikke kontakt med flyet, der afgik fra Jayapura kl. 14.10 og var planlagt til at lande kl. 15.00 lokal tid i Oksibil.

Flyselskabet valgte efterfølgende at sende et andet af selskabets ATR42-fly på vingerne for at lede efter det savnede fly, men efter to timer returnerede flyet uden at have observeret noget på flyveruten.

Meldingen var dog, at der var dårligt vejr og ingen sigtbarhed i det bjergrige terræn omkring Ambisibil cirka 30 kilometer fra ankomstlufthavnen. Lokale beboere i området omkring landsbyen Bape rapporterede, at de havde set et fly, der havde ramt landjorden i det nærliggende område. Eftersøgningshold blev sendt af sted til området, og nu meddeles det gennem det internationale nyhedsbureau Reuters, at flyet er fundet i området.

Bape ligger i den indonesiske Papua-provins på New Guinea, og terrænet i området er meget ufremkommeligt. Der er ingen meldinger om, hvorvidt der er overlevende blandt de 54 ombordværende i ATR-flyet.

Det ulykkesramte fly havde registreringen PK-YRN, og blev oprindeligt leveret til amerikanske Resort Air i 1988. Fra 1989 til 2005 var flyet beskæftiget hos USA-selskabet Trans State Airlines, inden det blev leveret til det indonesiske flyselskab.

15 ulykker i løbet af 24 år
Trigana Air Services blev etableret i 1991, og selskabet har i løbet af 25 år haft 15 hændelser, hvoraf fire tidligere har været med dødelig udgang.

I de fire foregående ulykker har der samlet været 50 omkomne, da det primært har været mindre DHC-6-300 Twin Otter-fly, der har været involveret.

Det indonesiske flyselskab forulykkede dog den 17. juli 1997 med et Fokker F-27 fly, hvor 28 mennesker mistede livet. Flyet var dengang på vej fra Bandung til Jakarta på en flyvning for Sempati Air Transport, da flyet forsøgte at nødlande på flyvebasen i Sulaiman efter at have fået motorproblemer.

Under nødlandingen ramte flyet tagene på et stor beboelseskompleks og flyet brød efterfølgende i brand. Der var 50 mennesker ombord på flyet, og 22 reddede sig ud med livet i behold.