Bandaranaike International Airport i Sri Lanka. (Foto: Airport and Aviation Services | PR)

International lufthavn kan ikke levere brændstof

Den økonomiske krise i Sri Lanka stikker i øjeblikket så dybt, at den skaber udfordringer for de fly, der ankommer til og afgår fra østaten. Nu må der tankes brændstof udenfor landets grænser.

Sri Lanka befinder sig i en økonomisk krise, der siges at være den værste finansielle situation som østaten har stået i, siden landet fik sin selvstændigheder i 1948. Tidligere på måneden førte situationen til, at den nu forhenværende premierminister måtte træde tilbage fra sin post.

Den beslutning blev truffet efter flere uger med demonstrationer i landet, hvor der både er mangel på medicin, brændstof og madvarer. Landet har i øjeblikket angiveligt blot 50 millioner dollar (346 millioner kroner) tilbage i valutareserver, mens et land som Danmark – sidst det blev opgjort – havde lignende reserver på mere end 500 milliarder kroner ifølge Nationalbanken.

Krisen har ligeledes ført til, at de flyselskaber, der beflyver landets lufthavne ikke kan få tanket flybrændstof. Derfor opfordrer landets luftfartsmyndigheder nu til, at flyselskaberne medbringer brændstof i så rigelige mængder, at der ligeledes er nok til at flyve retur.

Flyver 35 minutter for at få brændstof
Situationen går blandt andet ud over Emirates, der er begyndt at have mere brændstof end nødvendigt med på flyvningerne til østaten, og det samme gør sig gældende for Singapore Airlines. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg.

Lokale flyselskaber må også tanke andetsteds. Det nationale flyselskab SriLankan Airlines er begyndt at tanke i den indiske by Thiruvananthapuram inden lange flyvninger til eksempelvis Europa eller Australien.

Ifølge det indiske dagblad Deccan Herald skyldes det, at Thiruvananthapuram International Airport ligger relativt tæt på Sri Lanka. Flyvningen fra lufthavnen i østatens hovedstad Colombo og hertil tager blot 35 minutter. Derudover skulle brændstoffet her også være billigere end i eksempelvis lufthavnen i Chennai, der – ligesom Dubai – også anvendes til optankning.

”En forebyggende foranstaltning”
Rayhan Wanniappa fra Sri Lankas civile luftfartsmyndigheder fortæller til Bloomberg, at det for øjeblikket er nødvendigt at bede flyselskaberne tanke i andre lufthavne, indtil landet kommer tættere på en løsning på de økonomiske problemer.

”Vi har bedt flyselskaber om at medbringe den nødvendige mængde brændstof på flyvningerne til Sri Lanka, da der er mangel på flybrændstof, og vi derfor er nødt til at få styr på situationen. Flyselskaberne medbringer ekstra forsyninger, mens vi også kan levere noget fra vores lagre.”

Angiveligt befinder der sig flere tankskibe med olie ud for landets kyst, men det har ikke været muligt at finde de nødvendige midler til at købe skibenes last. Sir Lankas eneste olieraffinaderi har desuden været lukket i tre måneder.

Til trods for dette har brændstofkrisen tilsyneladende ikke haft konsekvenser for passagererne, lyder det fra en luftfartsrepræsentant fra landet.

”Det har ikke kunne mærkes på driften i hverken lufthavne eller hos flyselskaber. Dette er blot en forebyggende foranstaltning,” udtaler G.A. Chandrasiri, som er bestyrelsesformand for Airport and Aviation Services, der er landets statslige lufthavnsoperatør, som blandt andet driver lufthavnen i Colombo.

 

Relaterede artikler:

International lufthavn løber tør for flybrændstof

Lufthavne er ved at løbe tør for flybrændstof

Priser på flybrændstof steget med 95 procent