En milliardinvestering i både fly, lufthavne, teknologi og ruter skal medvirke til, at British Airways på få år forbedrer kundeoplevelsen og arbejdsvilkårene for de ansatte.
I løbet af de kommende to år skal en række områder hos British Airways have en overhaling som led i en for nyligt offentliggjort moderniseringsplan, der kommer til at betyde, at flyselskabet investerer syv milliarder pund (61 milliarder kroner) i fornyelser på tværs af forretningen.
Investeringen vil blandt andet blive brugt til at foretage ændringer på selskabets hjemmeside og i app’en. Et af målene er, at kunderne i fremtiden skal have bedre muligheder for selvbetjening via internettet. De første ændringer ventes at gå i luften i slutningen af dette år.
Fra den 3. april vil alle medlemmer af flyselskabets fordelsprogram Executive Club desuden få mulighed for gratis at sende beskeder fra en enkelt smartphone eller tablet via flyenes trådløse internet uagtet hvilken kabineklasse, som passagererne har billet til.
Derudover vil der også blive taget en ny løsning i brug, som Microsoft har udviklet til British Airways. Den gør det nemmere for kundeserviceansatte på jorden at komme i kontakt med kabinepersonalet på 300 daglige flyvninger med henblik på, at eventuelle udfordringer kan løses mere effektivt.
Kunstig intelligens og 350 nye arbejdspladser
Ud af det samlede beløb er 100 millioner pund (872 millioner kroner) øremærket til et teknologisk løft af selskabets operationer, hvor man i højere grad vil benytte sig af de muligheder, som maskinlæring, automatisering og kunstig intelligens giver.
Nye værktøjer, som gør brug af disse teknologier, skal hjælpe med at effektivere bookingprocessen og bagagehåndtering samt hjælpe ved forstyrrelser ved blandt andet at analysere den aktuelle vejrsituation således, at de ansatte får et bedre grundlag at træffe beslutninger på.
I tillæg hertil vil British Airways investere 750 millioner pund (6,5 milliarder kroner) i at erstatte systemer og flere tusind servere med cloudløsninger.
Yderligere skal der skabes 350 nye jobs, som skal medvirke til at forbedre kundeoplevelsen i London-Heathrow, hvor selskabet også vil investere i nyt udstyr som eksempelvis køretøjer til transport af bagage.
Nye sæder og suite på vej
Senere i år vil British Airways åbne en splinterny lounge i Dubai Airport (DXB), og det bliver første gang, at man benytter et nyudviklet designkoncept. Den næste lounge med konceptet bliver i Miami. Denne åbner i 2025. Derudover planlægger selskabet at opdatere sine lounges i Lagos og Seattle.
Flyselskabet er ligeledes på vej med nye sæder og interiør samt større bagagehylder til kortdistanceflyvningerne på kabineklasserne Euro Traveller og Club Europe. Disse får premiere på otte fly af typerne Airbus A320neo samt A321neo, der tages i brug til maj.
Efter planen vil British Airways i slutningen af 2025 præsentere en ny suite til passagerer, som rejser på First. Denne vil herefter blive rullet ud som en del af en planlagt opgradering af selskabets Airbus A380-800-flåde.
Sætter flere destinationer på afgangstavlerne
Udover at selskabet til efteråret atter får Bangkok og Kuala Lumpur på rutekortet, vil British Airways også genoptage flyvningerne til Abu Dhabi den 20. april, ligesom selskabet etablerer ruter til Agadir i Marokko den 31. marts og Izmir i Tyrkiet den 18. maj.
“Vi er i færd med at foretage en rejse, som skal munde ud i, at vi får skabt et bedre British Airways for både vores ansatte og vores kunder. Det skal hjælpes på vej af vores program for fornyelser,” siger Sean Doyle, der er koncernchef for flyselskabet.
Relaterede artikler:
British Airways atter til Bangkok og Kuala Lumpur