IAG-koncernen rummer fem brands. (Foto: IAG | PR)

IAG er højtflyvende med femdobling af overskud

IAG præsenterede torsdag en bundlinje på næsten 20 milliarder kroner efter en omsætningsvækst på 28 procent i 2023. Koncernen forventer en kapacitetsvækst på syv procent i 2024.

Den britisk-spanske luftfartskoncern IAG (International Airlines Group), der består af British Airways, Aer Lingus, Level, Iberia og Vueling, har torsdag offentliggjort et årsresultat for 2023, som aktionærerne kan være ganske godt tilfredse med.

Omsætningen voksede med 28 procent til 29.453 millioner euro, hvilket svarer til 219,5 milliarder kroner. Det primære driftsresultat blev næsten tredoblet til 3.507 millioner euro (26,1 milliarder kroner), og bundlinjen nåede en femdobling med et resultat på 2.655 millioner euro (19,8 milliarder kroner).

“I 2023 mere end fordoblede IAG sin driftsmargin og overskud sammenlignet med 2022, genererede fremragende frie pengestrømme og styrkede sin balance og genoprettede kapaciteten til tæt på niveauerne før COVID-19 på de fleste af sine kernemarkeder,” siger Luis Gallego, koncernchef i IAG.

Den spanske andel blev styrket
IAG oplyser i regnskabsmeddelelsen, at man i 2023 lykkedes med at genetablere 95,7 procent af den samlede udbudte sædekapacitet fra 2019, og at man i fjerde kvartal af 2023 var oppe på 98,6 procent.

Det er især fritidsrejsetrafikken, der har været stærk, mens det går lidt langsommere med forretningsrejserne.

Derudover kunne den spanske koncernchef også glæde sig over, at den spanske del af forretningen havde betydelig fremgang i 2023 og således leverede 1,4 milliarder euro i driftsresultat, hvilket var en tredjedel af det samlede driftsresultat. Dermed er der kommet mere balance i porteføljen af flyselskaber.

Fokus på udvikling af kerneforretningen
I forhold til fremtidsudsigterne forventer IAG en kapacitetsvækst på omkring syv procent i 2024, og koncernen er allerede godt på vej til at indfri dette mål, idet forhåndsbookingerne i første kvartal allerede er 92 procent over samme niveau sidste år, og i andet kvartal er man i øjeblikket på et niveau, der er 62 procent højere end i 2023.

Men hovedfokus bliver i 2024 at levere på tre hovedpunkter i strategien.

“I 2024 vil vi eksekvere på vores strategi og bygge langsigtet værdi ind i forretningen. Vi vil fokusere på at styrke kerneforretningen i vores flyselskaber og på at udvikle IAG Loyalty og vores andre vækstmuligheder, og vi vil gøre dette, mens vi opererer under en stærk finansiel og bæredygtig ramme,” lyder det fra koncernchefen

Det betyder, at IAG først og fremmest skal fortsætte med at udvikle det transatlantiske marked, hvor man i dag har en markedsandel på 45 procent og som udgør samlet 32 procent af koncernens samlede udbudte kapacitet. Derudover skal man styrke Iberias position til Latinamerika og bringe British Airways’ langdistanceruter tilbage til niveauet før COVID-19.

I 2024 forventes British Airways at have genoprettet non-premium-kapaciteten, mens langdistancekapaciteten skal være på omgangshøjde i 2025 efterfulgt af premium-kapaciteten i 2026.

 

Relaterede artikler:

EU har betænkeligheder ved IAGs køb af Air Europa

Atter overskud hos IAG

IAG-bestyrelse godkender køb af op til 209 fly