SAS koncernchef Anko van der Werff i Business Class-kabinen på den nye A321LR. (Foto: SAS)

“Jeg er stor fan af Airbus A321LR”

SAS har taget selskabets første Airbus A321LR i brug, og onsdag skal flyet benyttes på en flyvning fra København til Washington D.C. Hos SAS lægger man ikke skjul på sin begejstring for det nye fly.

Når rutenummer SK925 den 22. december kl. 12.20 forlader Københavns Lufthavn og sætter kursen mod Washington D.C., så er det ikke det sædvanlige langdistancefly af typen Airbus A330-300, der gennemfører den 6.532 kilometer lange turen over Atlanten til Dulles International Airport nær den amerikanske forbundshovedstad.

Det er i stedet en splinterny og langtrækkende Airbus A321LR, som de 157 passagerer i det totalt udsolgte fly, kommer til at opleve. SAS har i første omgang leaset tre fly af denne type, og de første to er allerede leveret.

“Jeg er stor fan af Airbus A321LR,” lød det for nyligt i et interview med koncernchef Anko van der Werff, der også har været på de sociale medier for at lovprise flyet, som han kalder “helt fantastisk”.

Mulighed for flere interkontinentale ruter
Det langrækkende single-aisle fly, der først vil blive sat i normal drift fra den 27. marts 2022, er indrettet med tre serviceklasser, henholdsvis Business Class med 22 sæder, SAS Plus med 12 sæder, og bagest i kabinen er SAS Go med plads til 123 passagerer.

Sæderne på Business Class kan konverteres til lie flat beds, og der er forskellige mood-light-scenarier i kabinerne samt højhastigheds WiFi. Hvert sæde er endvidere udstyret med IFE-skærme, strøm til PC og/eller Hi-power-USB. 

SAS Go-kabinen i A321LR (Foto: Andy Prhat)

Flyets størrelse og rækkevidde giver mulighed for at indsætte det på tyndere interkontinentale ruter, således at det på sigt bliver muligt at flyve fra eksempelvis regionale lufthavne i Skandinavien direkte til den amerikanske østkyst.

”Dette er en helt ny flytype for SAS, der er særdeles velegnet til det skandinaviske marked og de nye rejsemønstre til og fra regionen. Det giver SAS mulighed for at tilbyde rejsende flere interkontinentale ruter, færre mellemlandinger, samt kortere rejsetider til og fra Skandinavien,” siger kommerciel direktør Karl Sandlund.

Udleder mindre CO2
Det er ikke alene de kommercielle muligheder og komforten for passagererne, som SAS lægger vægt på. Den nye flytype vil også bidrage til at reducere CO2-aftrykket, da udledningen er cirka 15 til 18 procent mindre end ældre fly af tilsvarende størrelse.

”En reduktion af CO2-aftrykket i luftfartindustrien er altafgørende, og SAS sigter mod at lede vejen til bæredygtige rejser. Vi har sat et mål om at mindske CO2-emissionerne med 25  procent i 2025. Den igangværende flådefornyelse, inklusive de nye langdistancefly, er en investering på vejen mod mere bæredygtig luftfart,” lyder det fra Karl Sandlund.

A321LR-flyene indsættes i det kommende sommertrafikprogram på ruterne fra København til Boston, New York og Washington D.C.

 

 

Relaterede artikler:

SAS debuterer med A321LR fra København til Oslo

SAS dropper A321LR-debut få dage før start

Første A321LR til SAS leveres om få uger