Jet Time får fragtfly

Jet Time udvider med et fragtfly, der allerede nu er fundet fuldtidsarbejde til. Selskabet har mod på mere fragtflyvning og flere fly kan være på vej.

Det danske flyselskab Jet Time primære beskæftigelse er at operere fly for charterarrangører og løse ad-hoc opgaver med sin flåde af 14 Boeing 737-300 og 737-700 fly. Men nu udvider selskabet porteføljen af aktiviteter. Som omtalt flere gange tidligere på CHECK-IN.dk, så skal Jet Time fra slutningen af oktober operere to spritnye ATR72-600 turboprop-fly for SAS. Og fra foråret 2014 udvides den operation til i alt seks fly.

Men det er ikke det eneste nye forretningsområde selskabet kaster sig over i de kommende måneder. Operation af rene fragtfly er nemlig også noget, som Jet Time tager hul på i efteråret. Således har selskabet leaset et Boeing 737-400 fly, der netop er blevet bygget om til at være et rent fragtfly. Det indsættes fra medio oktober på en længerevarende kontrakt for et større kurérfirma.

Gode kontakter
To af selskabets 14 fly er i dag særlige ”quick change”-udgaver af Boieng 737-flyene, som med en stor fragtdør forrest hurtigt kan laves om fra passager- til fragtfly. Men Quick change-flyene har den ulempe at hattehylderne ikke kan tages ud. Og det betyder, at flyene i fragtversion ikke kan tage de standard-containere, som fylder hele flykabinen ud, men kun kan benytte særlige quick change-containere.

”Det har betydet, at omkring 80 procent af flyenes opgaver har været passagerflyvninger, og kun 20 procent har været med fragt. Oprindeligt var det tanken, at det skulle have været omvendt,” forklarer Klaus Ren, der er direktør for Jet Time.

”Men de har skaffet os nogle gode kontakter på fragtmarkedet, og vi fik mange henvendelser fra firmaer, der gerne ville have os til at operere rene fragtfly for dem,” fortæller Klaus Ren.

Så da Jet Time fik et godt tilbud fra et leasingfirma, slog man til. At det nye fly er en Boeing 737-400 og ikke den mindre 737-300, som de to quick change-fly, betyder, at flyet kan tage 11 containere. Tre mere end ombord på de to andre fly.

Ikke det eneste
Det nye fragtfly bliver formentlig ikke det eneste i Jet Time-flåden.

”Vi kan godt se os selv med mere fragt. Det er en god måde at udnytte produktionsapparatet på, når der ikke er charteropgaver. Vi er derfor i indledende overvejelser om hvorvidt vi virkelig kun skal have ét fragtfly,” siger Klaus Ren.

Fortid hos Aer Lingus
Jet Time leaser flyet hos Kahala Aviation Leasing. Det selskab ejer et andet Boeing 737-400 fly, som netop nu er ved at blive omkonfigureret fra passager- til fragtfly i den lille Dothan Regional Airport i staten Alabama i USA. Samme sted som Jet Times fly blev omkonfigureret.

Jet Time-flyet er 22,5 år gammelt og har en fortid som passagerfly hos blandt andre Aer Lingus og AeroSvit Airlines.

Foto: Et af Jet Times nuværende Boeing 737-300QC-fly lastes.