Initiativtagerne til en ny indenrigsrute til Esbjerg har aftaler på plads med Esbjerg Lufthavn om booking og handling samt med Jet Time om flyvning. Nu skal det lokale erhvervsliv lokkes med ombord.
I dag lander et brev hos knap 30 nøglepersoner i erhvervslivet i og omkring Esbjerg. Brevet er en invitation til et VIP-arrangement i Esbjerg Lufthavn den 30. juni. Her vil den initiativgruppe, som gennem flere år har arbejdet på at få en indenrigsrute mellem Esbjerg og København stablet på benene, præsentere et færdig koncept for en rute, som kan gå i luften til efteråret. Det eneste der mangler, er fem millioner kroner i opstartskapital til selskabet ES-AIR, som det nye virtuelle flyselskab gerne skulle hedde. Og de penge skal erhvervslederne gerne overtales til at hoste op med.
Ved arrangementet vil erhvervslederne starte med at få en flyvetur i et ATR72-fly fra det danske flyselskab Jet Time, der også opererer ATR72-fly for SAS samt driver en succesfuld charterfly-operation. Esbjerg-folkene har nemlig indgået en aftale med Jet Time om, at flyselskabet skal beflyve ruten fire gange på hverdage og en gang på søndage med et ATR72-fly. I forbindelse med Jet Times igangværende opbygning af en ATR72-produktion for SAS har selskabet anskaffet sig to reservefly. Det er et af de to fly, som efter planen skal arbejde på Esbjerg-ruten.
27 solgte sæder
Initiativtagerne har også landet en aftale med den kommunalt ejede Esbjerg Lufthavn. De skal ikke bare tage sig af handling af flyet men også stå for booking, kundeservice og back office.
I brevet til erhvervsbosserne er et udkast til en fartplan, hvor der på hverdage flyves fra København kl. 06.30, 12.00, 15.55 og 18.20. Fra Esbjerg vil der være afgang kl. 07.40, 13.10, 17.05 og 19.30. Og billetpriserne skal efter planen være på mellem 499 og 1.499 kroner. Initiativtagerne kalkulerer med en belægningsprocent på 40. Det svarer til 27 solgte sæder per afgang.
Lokal rigmand
Invitationen er sendt til en række lokale erhvervsledere i og omkring den danske olieby. Men den første støtte har allerede meldt sig på banen. Det er den lokale rigmand Kurt Skov fra Blue Water Shipping. Han er sammen med Esbjergs borgmester Johnny Søttrup underskriver af invitationen. Dermed har initiativtagerne sandsynligvis allerede de første tilsagn om økonomisk støtte på plads.
Esbjerg blev fornylig kåret til at være en af verdens 10 vigtigste oliebyer sammen med byer som Houston, Aberdeen og Stavanger. Byer, som alle har langt bedre flyforbindelser ud i verden end Esbjerg. I dag har den lokale lufthavn to små ruter til Aberdeen og Stavanger via Billund.