USA’s femtestørste flyselskab bliver først med ruteflyvning mellem USA og Cuba.
Lavprisselskabet JetBlue vil i slutningen af denne måned gå over i historiebøgerne som det første amerikanske flyselskab til at etablere ruteflyvning mellem USA og Cuba efter mere end 50 år med amerikansk handelsblokade mod Cuba.
Den 31. august åbner JetBlue nemlig sin nye rute mellem Fort Lauderdale i Florida og Santa Clara på Cuba. JetBlue vil fremover betjene ruten tre gange om ugen med Airbus A320-fly og fra 1. oktober øges til betjening en gang dagligt.
Kun godt 24 timer efter JetBlue’s premiere vil det lille amerikanske flyselskab Silver Airways følge lige i hælene og med en rute mellem de samme to lufthavne blive det andet selskab med ruteflyvning mellem USA og Cuba.
10 daglige flyvninger
Den 7. september bliver det så American Airlines’ tur til at gøre sit indtog på Cuba med flyvninger fra Miami til Cienfuegos og Holguin samt to dage senere opstart af yderligere to ruter fra Miami til Camaguey og Santa Clara, samt yderligere en ruteåbning den 11. september fra Miami til Varadero.
Herefter vil Frontier Airlines, Southwest Airlines og Sun Country Airlines følge efter med ruter fra adskillige amerikanske byer til en række provinslufthavne på Cuba. De tilsammen seks flyselskaber har fået tilladelse til at flyve fra fem amerikanske byer, henholdsvis Miami, Fort Lauderdale, Chicago, Minneapolis/St. Paul samt Philadelphia. På Cuba kan der flyves til de ni provinsbyer Camagüey, Cayo Coco, Cayo Largo, Cienfugos, Holguin, Manzanillo, Matanzas, Santa Clara samt Santiago de Cuba.
Samlet har de seks flyselskaber tilladelse til at operere op til 10 daglige flyvninger til de ni cubanske byer, hvilket vil sige maksimalt 90 returflyvninger per dag.
Nødt til at vælge
Det er endnu ikke afgjort hvilke flyselskaber, der får lov til at flyve til Cubas hovedstad Havana, ligesom det heller ikke er afgjort hvor ofte og hvorfra de får lov at flyve. I alt 13 flyselskaber har søgt om tilladelser til samlet at operere op til 60 flyvninger per dag til Havana, mens aftalen mellem USA og Cuba har et maksimum på 20 flyvninger om dagen til den cubanske hovedstad.
“Vi vil analysere og vurdere de indkomne ansøgninger og vil være nødt til at vælge blandt dem. Vi forventer at nå frem til en endelig beslutning i løbet af sommeren, om hvilke flyselskaber, der får tilladelse til gennemføre ruteflyvninger til Havana,” hed det i en meddelelse fra det amerikanske transportministerium i juni i år.
Blandt de flyselskaber, der ønsker at flyve til Havana, er udover de allerede nævnte blandt andet Alaska Airlines, Delta Air Lines, Spirit Airlines samt United Airlines.
Relaterede artikler:
Her er de kommende Cuba-ruter fra USA