En ordre på flere hundrede Boeing-fly til Turkish Airlines endte med ikke blive offentliggjort under dette års Farnborough International Airshow, da parterne fortsat ikke er nået helt til enighed.
I den seneste uge har der været tryk på nyhederne fra både de store og mindre flyproducenter, da man har benyttet Farnborough International Airshow og den opmærksomhed, som messen er garant for, som anledning til at delagtiggøre offentligheden i nye ordrer.
Naturligt nok har det særligt været de to store flyproducenter Airbus og Boeing, der har domineret nyhedsstrømmen, og det tyder endda på, at den amerikanske flyproducent potentielt kunne have haft endnu mere at fortælle, men sådan endte det ikke.
Turkish Airlines er nemlig rigtigt tæt på at lægge en kæmpeordre hos Boeing, men fortsatte drøftelser med General Electric om prisen på både motorer samt vedligehold af disse har midlertidigt forsinket handlen, som alt i alt drejer sig om køb 225 nye fly.
Nærmer sig målet
Ud af de 225 fly, som den omtalte ordre består af, er de 150 Boeing 737 MAX’ere, mens de resterende 75 er Boeing 787 Dreamliner-fly. Den minder om Turkish Airlines’ Airbus-ordre fra december sidste år, hvor selskabet købte 150 Airbus A321neo’ere samt 70 Airbus A350-fly.
Da han dukkede op på Farnborough International Airshow bekræftede Ahmet Bolat, der er formand for bestyrelsen i Turkish Airlines, at der fortsat er knaster, der skal høvles af ved forhandlingsbordet, inden alt er klart. Det skriver Bloomberg.
”Vi har ikke i sinde at annoncere noget her på Farnborough. Min oplevelse er, at vi er tæt på at være i mål, men det vigtgste er at nå frem til en løsning, hvor vi flyver flyet effektivt,” lyder det fra Bolat, der tilføjer, at der er igangværende forhandlinger mellem parterne i øjeblikket.
Må stille op mod 50 fly på jorden
I øjeblikket råder Star Alliance-selskabet over en flåde, der består af 355 Boeing- og Airbus-fly. Tilsammen har flyene en gennemsnitsalder på 8,9 år, og de stammer fra forskellige serier hos de to flyproducenter.
Tidligere på måneden indgik selskabet desuden en aftale med AerCap om at lease en række Airbus A321neo’ere, der skal benyttes til at dæmme op for konsekvenserne af, at omkring 40 til 50 af Turkish Airlines’ A320neo-fly ventes at være grounded i slutningen af i år.
Det skyldes, at flyene skal efterses på grund af de udfordringer, der for tiden er med PW1100G-motorerne fra Pratt & Whitney.
Køber A350-900’ere
Selvom Turkish Airlines må vente lidt endnu med at skrive under på Boeing-ordren, var der dog ikke helt stille på den sidste dag, inden dette års udgave af Farnborough International Airshow lukker og slukker.
Her kom det frem, at Abra Group, der er majoritetsejere i Avianca og Gol Airlines, har købt fem Airbus A350-900-fly. Det vides ikke, om begge selskaber får gavn af de nye fly, eller om de er tiltænkt det ene af dem.
Relaterede artikler:
Turkish Airlines sigter mod 813 fly i 2033