Thomson Airways Boeing 767-300 (Foto: TonyHolt777 | Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 license.)

Kamp om nonstop-flyvninger til Kap Verde

Spies og TUI konkurrerer om at tilbyde den bedste flyløsning til Kap Verde i det kommende vintertrafikprogram. Kun et af selskaberne kan tilbyde nonstop-flyvninger fra København.

Onsdag den 18. oktober har Spies, der er Danmarks største charterarrangør, premiere på selskabets vinterrejser til Kap Verde, der er en øgruppe og selvstændig republik i Atlanterhavet omkring 500 kilometer fra Afrikas vestkyst.

Spies flyver med søsterselskabet Thomas Cook Airlines´ Airbus A330-300 fly, der har plads til 388 passagerer og markedsfører rejserne som direkte charterflyvninger fra København. Men det er en sandhed med modifikationer, da flyet på udrejsen skal en tur forbi Landvetter-lufthavnen ved Gøreborg for at samle passagerer op, hvorfor rejsetiden bliver på ni timer og 10 minutter, mens hjemrejsen til København kan gøres på seks timer og 30 minutter.

Hos TUI kan man også tilbyde direkte flyvninger til øen Sal på Kap Verde i den kommende vinter, men til forskel fra Spies-rejserne er der tale om nonstop-flyvninger begge veje,. Her vil TUI benytte sig af Boeing 767-300ER med plads til 328 passagerer med en samlet rejsetid på syv timer og femten minutter på udrejsen og seks timer og 50 minutter på hjemrejsen.

“Danske rejsende er blevet dygtige til at gennemskue, hvad der er den bedste rejseløsning, og derfor er det en konkurrencefordel for os, at vi har nonstop fly fra København til Sal uden at skulle mellemlande på udrejsen. Det gør nemlig rejsen både hurtigere og billigere,” siger Nikolai Johnsen, pressechef i TUI Danmark til CHECK-IN.dk.

Både onestop og nonstop
TUI tilbyder første afgang onsdag den 22. november og frem til den 4. april 2018. Flyvningerne foregår med det britiske søsterselskab Thomson Airways, og flyet lander i Amílcar Cabral International Airport på øen Sal, hvor Thomas Cook Airlines også lander. Om mandagen tilbyder TUI endvidere flyvninger til Boa Vista Rabail Airport, der ligger på en af de ni beboede kapverdiske øer.

Til Boa Vista benytter TUI sig af mellemdistancefly af typen Boeing 737-800, men her er det nødvendigt med en teknisk mellemlanding på Tenerife for at tanke brændstof til den sidste del af turen. Opgraderingen til de store Boeing 767-fly på flyvningerne til Sal er ifølge TUI en direkte reaktion på Spies´ beslutning om at tilbyde flyvninger med langdistancefly.

Hvis bekvemmelighed har en større betydning end rejsetiden, kan Spies tilbyde SunClass mod et tillæg på 300 kroner per vej, og her får man tildelt et sæde forrest i flyet med ekstra benplads, mens TUI til Sal og Boa Vista tilbyder et produkt med fællesklasse.

Kap Verde bliver et rejsemål, som i stigende grad skal erstatte Egypten i vinterhalvåret, hvor hotelkapaciteten på De Kanariske Øer ikke alene gør det muligt at overføre Egypten-markedet hertil. Således forventer TUI i det kommende vinterhalvår at sende 9.500 danskere til Kap Verde.

 

Relaterede artikler:

CPH får direkte charterfly til Kap Verde

TUI har rejst sig efter Elling-epoken

Spies og TUI mister markedsandele

Spies-fremgang trods uro i verden

TUI udfordrer Spies