Kamp om Asien-trafik fra København

Københavns Lufthavn er blevet den store kampplads for Asien-trafik. SAS flyver med fyldte fly. Finnair vokser med op til 75 procent og Emirates indsætter større fly.

Lysten og mulighederne for at komme til Asien fra Københavns Lufthavn bare stiger og stiger. Således melder luftfartsselskaberne om stopr vækst eller helt fyldte fly på ruterne østover.

Finnairs trafik fra København til Beijing via Helsinki er vokset med 60 procent i årets første otte måneder i forhold til 2011. På selskabets ruter til de tre japanske byer Tokyo, Nagoya og Osaka voksede trafikken fra København med 45 procent i august. På Bangkok-ruten steg Finnairs passagertal fra København med 75 procent i august.

Samme vækst kan man ikke prale med hos konkurrenten SAS. Men det er der en god forklaring på.

”Det er svært for SAS at vokse med 75 procent, når vi i forvejen flyver med fyldte fly,” siger Simon Pauck Hansen, Vice President for Partners og Intercontinental Network i SAS.

Det skandinaviske selskab flyver fra København direkte til Tokyo, Beijing, Shanghai og Bangkok. Star Alliance-partnerne Singapore Airlines og Thai Airways forbinder også København med Asien via Singapore og Bangkok.

Tager for sig
Blandt de der også nyder godt af den stadigt større trafik til Asien fra Amager-lufthavnen, er de tre mellemøst-selskaber Emirates, Qatar Airways og Gulf Air. Alle tre selskaber har gjort deres hjemmelufthavne på den Arabiske Halvø til superhubs, som forbinder Europa, Afrika og Nordamerika med Asien og Australien.

Især Emirates tager godt for sig af den københavnske vækstkage. Da selskabet 1. august sidste år åbnede ruten med daglige flyvninger mellem København og trafikknudepunktet i Dubai var det med en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer. Lige siden har selskabet gentagne gange sat større fly ind på ruten, og fra 1. februar næste år vil ruten blive betjent af en Boeing 777-300ER med plads til 427 passagerer på to klasser. Det bliver det største fly, som flyver i fast rutefart til og fra København. I dag er Thai Airways’ Boeing 747-400 fly størst ved jetbroerne i København.

Holder sig væk
Det norske lavprisselskab Norwegian har annonceret, at det fra foråret 2013 vil starte lavprisflyvninger til oversøiske destinationer. I første omgang står New York og Bangkok øverst på rutekortet. Men selskabet holder sig væk fra den københavnske heksekedel og starter med at flyve til Bangkok fra Oslo og Stockholm. Senere vil Norwegian formentlig komme til København og også starte langdistanceruter herfra.