Captain Dave i kaptajnsædet sammen med kollegaen Scott Bateman. (Foto: Captain Dave)

Kendt luftkaptajn må ikke længere tweete fra luften

Der kommer ikke længere tweets fra den populære ‘Captain Dave’, der er Airbus A350-kaptajn hos British Airways. Flyselskabet har indskærpet reglerne for at poste fotos og videoer fra cockpittet.

Mange i luftfartens verden følger British Airways-kaptajnen Dave Wallsworth, der på Twitter er kendt under navnet Captain Dave.

Den erfarne luftkaptajn, der flyver Airbus A350-1000 og tidligere har fløjet A380, A318/319/320/321 samt Boeing 737, har ikke færre end 111.500 følgere på Twitter. De har hidtil kunnet følge den populære kaptajns mange tweets fra flyvninger over hele verden – ofte ledsaget af fotos fra luften.

Men nu kommer der ikke flere tweets fra Captain Dave om arbejdet i luften for det britiske flyselskab. En ny politik for de ansatte i British Airways. i forhold til brugen af de sociale medier. forhindrer dette.

“Desværre vil jeg og mine kolleger, på grund af nyligt offentliggjorte retningslinjer for virksomheden, ikke længere have lov til at skrive, når vi er ‘professionelt engagerede i vores job hos @British_Airways.  Så det er slutningen på mine flyvende indlæg, billeder og videoer. Tak for alle de søde kommentarer gennem årene,” hed det onsdag i et tweet.

Havnet i en shitstorm
Beslutningen har bragt British Airways i en regulær shitstorm på de sociale medier. Tweetet fra Captain Dave har i skrivende stund haft over 1,4 millioner visninger, er blevet liket af op imod 10.000 og kommenteret af omkring 1.300 personer.

“Sikke en skam. Du og dine tweetende kolleger er den bedste PR, virksomheden har haft i årevis. En trist og forkert beslutning,” hedder det blandt andet fra en bruger.

De mange negative kommentarer rettet mod British Airways har været så massive, at flyselskabet i løbet af torsdagen så sig nødsaget til at rykke ud med et tweet, hvori man forklarer sig.

“Vi stopper ikke kolleger fra at poste på sociale medier – tværtimod. Vi har blot opdateret vores eksisterende regler, der giver vores ansatte – vores største ambassadører – mere klarhed over, hvad der er passende. Eksempelvis ingen fotos, når man udfører sikkerhedskritiske og kundefokuserede opgaver,” forklarer British Airways.

Ligner sag fra SAS
En lignende sag ramte SAS for et par år siden, hvor den svenske luftkaptajn Björn Lundström under navnet “bjornpilot” på Instagram og YouTube havde samlet flere end 200.000 følgere ved at lægge fotos og videoer fra SAS-flyvninger ud på de sociale medier.

I begyndelsen af november 2020 blev han tildelt en skriftlig advarsel og truet med opsigelse, hvis han ikke indstillede aktiviteten med at filme sit arbejde som pilot og dele det på de sociale medier. SAS mente, at aktiviteterne i cockpittet var uforeneligt med arbejdet som kaptajn i SAS.

Björn Lundström forsatte imidlertid sin praksis, da han under coronapandemien var blevet opsagt og var på vej mod pension som 65-årig. Det endte alligevel med en opsigelse, da SAS-ledelsen mente, at den svenske kaptajn i opsigelsesperioden havde et “konfliktfyldt forhold til sin arbejdsgiver”, hvilket blandt andet var begrundet i medieomtale, samt at der stadig blev kommenteret og lagt videoklip op på de sociale medier.

 

Relaterede artikler:

“Bjornpilot” er færdig i SAS

Kendt SAS-pilot truet med fyring

SAS: Klare regler for foto og video fra cockpit