Om knapt et år åbner Oslo Lufthavn sin nye nordlige pier. CHECK-IN.dk har været bagved hegnet på det største byggeprojekt i Norge.
(OSLO) 27. april 2017 vil den nye udbygning – internt kaldt ”Ny Oslo Lufthavn” eller Pier Nord – åbne. Allerede i dag er dele af nybyggeriet taget i brug. Med en pris på 14 mia. norske kroner (11,5 mia. danske kroner), 1.600 bygningsarbejdere og 117.000 kvadratmeter nybyggeri, er det det største byggeprojekt i fastlands-Norge i nyere tid.
Allerede i 2011 startede udbygningen med at forberede flytning af den ene taxi-bane for at give plads til den nye pier, der går vinkelret ud fra midten af den nuværende terminalbygning. I den vestlige ende af den eksisterende terminal er der lavet en forlængelse i det, som skal blive Norwegians nye del af lufthavnen med check-in og billetkontor. Den anden af lufthavnens store operatører – SAS – bliver i den nuværende afgangshal og flytter kun marginalt i denne, i forhold til, hvor de er placeret i dag. Øvrige operatører vil komme på flankerne i forhold til SAS og Norwegian, der i egenskab af de to største operatører i lufthavnen har fået mulighed for at vælge plads først.
Tages gradvist i brug
Dele af nybyggeriet er allerede taget i brug, da visse indenrigspassagerer i dag ledes ind gennem nybygningen. Den 1. september bliver en anden stor milepæl, hvor også indenrigspassagerer skal tage den nye bagageudlevering i brug. Samtidig bliver den nye ankomst fra lufthavnens banegård åbnet.
”Vi gør det på den måde, at vi gradvist tager nye dele i brug. På den måde kan vi få testet delelementer af med minimal påvirkning af driften. Indtil nu har vores passagerer mest set byggehegn og anlægsmaskiner. Fra 1. september vil de virkelig komme ind i de nye dele, når vi åbner i etaper,” forklarer en meget stolt og entusiastisk kommunikationschef ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen, der også er CHECK-IN.dk’s guide ved besøget.
Lukker lufthavnen juleaften
I det nye terminalområde mod vest, hvor der opføres 34 nye check-in skranker fordelt på 17 øer, står der kufferter. Tusindvis af kufferter stående på paller samt bagagetags i kilometervis. De skal ud og testes i det nye bagageanlæg, der er opført i kælderen i nybyggeriet. Fra øerne vil bagagen fragtes med elevator fremfor på bånd ned i kælderen. Elevatorerne vil være mere driftsstabile og kræve mindre plads. Joachim Westher Andersen forklarer, at tests, tests og atter tests gennemføres løbende for at sikre optimal drift, når nye dele af lufthaven tages i brug. Ikke blot for bagage, men på absolut alle områder.
”Juleaften fra kl 15:00 til første juledag kl 11:00 lukker vi hele lufthavnen i den største og mest omfattende test nogen sinde. Alle systemer lukkes, nødprocedurer testes, og det hele startes så op igen for at se om alle dele af lufthavnen fungerer. Rigtig mange ansatte vil være med her juleaften, men vi skal tage os godt af dem og sørge for god julestemning. Måske kommer julemanden til lufthavnen,” siger Joachim Westher Andersen.
Man kan måske tro, at årets julegave til de ansatte i lufthavnen bliver en kuffert.
22.000 ID-kort
Oslo Lufthavn har mange ansatte. Hertil kommer fast basepersonale fra luftfartsselskaber, handlingsselskaber, restauranter, butikker og besætning fra de mange fly. Ikke mindre end 22.000 personer har ID-kort med adgang til lufthavnens områder.
Joachim Westher Andersen fortæller, at alle med ID-kort også skal gennemgå en test, hvor de vil blive inddelt i fire niveauer afhængig af funktion i lufthavnen. Eksempelvis besætninger som flyver til og fra lufthavnen vil ligge i det laveste niveau, mens sikkerheds- og nøglepersonale vil ligge i det højeste niveau.
”Vi vil, at alle der har sit arbejde i lufthavnen skal have banale kundskaber og kendskab til lufthavnen. Dette skal gælde alle – ikke kun lufthavnens egne ansatte,” forklarer Joachim Westher Andersen.
”Alle der har et ID-kort skal gennemføre en test baseret på deres niveau. For at kunne bibeholde sit ID-kort til Oslo Lufthavn, skal man bestå testen. Hvis ikke, mister man sit ID-kort,” fortsætter Joachim Westher Andersen.
Nybyggeriet følger samme arkitektoniske stil som den eksisterende terminal. Skandinavisk design, træ, store glasflader, lys og åbenhed. Den nye pier nord er udformet, så den er bred i i starten, og bliver gradvis smallere desto længere ud, og samtidig færre gates. Gates vil være i to plan, således at indenrigs vil være ovenpå, og udenrigs nedenunder. På den måde vil afviklingen blive mere fleksibel, da et fly, der kommer ind fra Bergen, kan sendes videre til London uden at flyet skal skifte fra en indenrigs- til en udenrigsgate.
Mere stål end Eiffeltårnet
Selv om stilen er skandinavisk, ligger der også en masse stål i konstruktionerne. To og en halv gange så meget stål som der findes i Eiffeltårnet i Paris er brugt til udbygningen. Lufthavnen anslår, at man nu er 95 procent færdige med bygningen, og interiørarbejdet med gulve, butikker og gates pågår for fuld styrke.
Med udbygningen får Oslo Lufthavn en kapacitet på 30 mio. passagerer årligt. Dette kan ifølge Joachim Westher Andersen med få greb øges yderligere. Den midlertidige pier syds skæbne er endnu ikke afgjort, og dette kan også give lufthavnen større kapacitet, dersom denne gøres permanent.
Fakta-boks om ny Oslo Lufthavn |
Kommende milepæle (2016-2017):
|
Ekstern link til Oslo lufthavns hjemmeside vedrørende byggeprojektet
Relaterede artikler:
Protester mod tredje landingsbane i Gardermoen
Oslo-Gardermoen vil overhale Københavns Lufthavn
Oslo Lufthavn vil udfordre CPH
Nyt transit-flow skal forenkle transfer i Oslo
Alle gates får nye navne i Oslo