Bombardier Learjet 45-fly fra Airwing. (Foto: Airwing | Facebook.com | PR)

Ny luftfartskonkurs i Norge

Endnu et norsk flyselskab er blevet erklæret konkurs. Denne gang drejer det sig om Airwing, hvor et medlem af Kjos-familien både var med i ejerkredsen og havde titel af administrerende direktør.

På den sidste dag i januar kom det frem, at det norske flyselskab Flyr måtte opgive kampen mod likviditetsproblemerne og indgive en konkursbegæring. Blot 10 dage senere lyder det, at endnu et norsk flyselskab er gået konkurs.

Denne gang er det selskabet Airwing, der er blevet erklæret konkurs med en foreløbig gæld på 83 millioner norske kroner, hvilket svarer 57 millioner danske kroner. Det har flyselskabets bestyrelse orienteret byretten i Ringerike, Asker og Bærum om.

Selskabet har beskæftiget sig med passager- samt ambulanceflyvninger og transport af særligt gods såsom eksempelvis cancer-medicin. Tidligere har selskabet også foretaget ruteflyvninger fra Notodden Lufthavn til blandt andet lufthavnen i Stavanger og Bergen-Flesland.

Flere fyringsrunder i år
Ifølge Airwing skyldes konkursen ”meget uforudsigelige og vanskelige rammevilkår”. Det skriver mediet E24, der ligeledes kan fortælle, at mere end halvdelen af de i alt 48 medarbejdere er blevet afskediget i flere fyringsrunder siden jul.

I alt 19 af det samlede antal ansatte er administrative medarbejdere, mens 29 er fly- og jordpersonale. Det oplyses, at en medvirkende årsag til konkursen er, at leverancer af reservedele er blevet forsinket først af pandemien og sidenhen af krigen i Ukraine, hvilket har gjort det svært at holde flyene på vingerne.

Selskabet rådede over en flåde på syv fly. Det drejer sig om to Super King Air 200-fly fra producenten Beechcraft, fire Bombardier LearJet 45-fly samt et enkelt Piaggio P180 Avanti, der er fremstillet af den italienske producent Piaggio Aerospace. Airwing havde base i Oslo-Gardermoen.

Det eneste rigtige
I 2021 fik flyselskabet et i luftfartskredse kendt efternavn med i ejerkredsen, da Anna Helene Kjos-Mathisen, der er pilot og datter af Norwegian-stifteren Bjørn Kjos, investerede 15 millioner norske kroner (10,3 millioner danske kroner) i selskabet.

Udover ejerandelen blev hun også udpeget som administrerende direktør for selskabet. I kølvandet på konkursen fortæller Anna Helene Kjos-Mathisen, at selskabet ikke har haft held til at rejse den nødvendige kapital, som skulle benyttes til at modernisere Airwing og gøre flyselskabet mere bæredygtigt.

”Vores forsøg på at rejse ny risikovillig kapital til at fortsætte vores forehavende er desværre gået i vasken. Øgede omkostninger og stor udfordringer med vedligeholdelse af flyene har umuliggjort den fortsatte drift, og i en sådan situation er det eneste rigtige at erklære selskabet konkurs. Nu er vores førsteprioritet at tage hånd om medarbejderne i denne meget svære situation.”

Det forventes, at Airwing vil ende med en underbalance på omkring 50 til 60 millioner norske kroner (34,3 til 41,2 millioner danske kroner) efter frasalg af de aktiver, der er i selskabet.


Relaterede artikler:

Norwegian overtager seks Boeing 737 MAX fra Flyr

Gæld på 1,7 milliarder kroner i Flyr

Flyr indgiver konkursbegæring