C919-flyet fra den kinesiske flyproducent Comac har netop haft sin tredje tur i luften og dette med succes.
Et helt nyt kinesisk superfly er nu kommet en flyvning tættere på en fremtid i luften.
I fredags gennemførte den kinesiske flyproducent Comac (Commercial Aircraft Corp of China Ltd, red.) sin tredje testflyvning med modellen C919, der er tænkt til at konkurrere med Airbus’ A320-serie og Boeings 737-familie. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Det folkerige asiatiske land er dermed kommet et skridt nærmere på at blive en global civil luftfartsoperatør. C919-modellen er symbolet på Kinas civile luftfartsambitioner og den kinesiske præsident, Xi Jinpings, mål om at udvide landets produktionskapacitet.
C919-flyet lettede klokken 07.38 lokal tid i fredags fra Shanghai Pudong International Airport, og efter tre timer og 48 minutter i luften landede det igen klokken 11.26. Den tredje testflyvning fandt sted fem uger efter den anden flyvning – og 26 uger efter første flyvning, der i øvrigt blev forsinket i tre år.
Ifølge data fra Flightradar 24 fløj C919-flyet i 10.000 fod – svarende til 3.048 meter. I størstedelen af tiden cirklede det rundt over storbyen Shanghai, og landingstidspunktet var oprindelig fastsat til klokken 08.56 lokal tid. På turen testede man blandt andet landingsstellet og flyets dynamiske stabilitet efter at være kommet ud stabil flyvning.
Tidsplan skred
Oprindeligt var planen, at der kun skulle være gået to uger mellem den anden og tredje testflyvning, men det var angiveligt dårligt vejr, der spolerede planerne. Til sammenligning var der kun fem dage mellem første og anden testflyvning af Airbus A350, hvor C919-flyet altså havde næsten fem måneder.
De fremtidige testflyvninger med C919 vil fremover foregå med et langt mindre tidsinterval, har Comacs underdirektør, Shi Jianzhoung, udtalt ifølge Reuters.
Comac er også ved at være klar til at teste endnu en prototype af C919-flyet. I torsdags – dagen inden tredje testflyvning af første prototype – testede den kinesiske flyproducent motorerne for første gang, og næste skridt er at sende flyet ud på en taxitest.
C919-flyet bliver indrettet med plads til mellem 156 og 174 passagerer i en to-klasses kabinekonfiguration. Indtil videre har Comac i underkanten af 600 bestillinger på C919-flyet fra 20 forskellige flyselskaber, banker og leasingselskaber.
Det forventes, at Comac kan træde ind i kommerciel service i år 2020, men det kan også ske, at det først bliver i 2021.
Relaterede links:
Kinesisk superfly klar til testflyvning
Verdens største lufthavn åbner om to år
Kinas hemmelige langdistancefly