KLM giver SAS baghjul

KLM får til vinter mere end dobbelt så mange flyvninger mellem Amsterdam og Stockholm som SAS.

Flyselskaberne er så småt begyndt at melde ud hvordan de kommer til at flyve i den kommende vintersæson, der for de europæiske flyselskabers vedkommende starter når Europa skifter til vintertid i slutningen af oktober. Hvilke ruter lukkes og hvilke nye ruter åbnes. På hvilke ruter skrues der ned for antallet af flyvninger og på hvilke skrues der op. På hvilke ruter sætter der større fly ind og på hvilke ruter sættes der mindre fly ind. Alt det vil selskaberne melde ud i en lind strøm i de kommende måneder frem mod slutningen af oktober.

To af de selskaber, som allerede nu er klar til at melde kapacitetsændringer ud, er hollandske KLM og ukrainske Ukraine International, der begge agter at flyve oftere til Stockholms Arlanda-lufthavn end de gør i dag.

Således øger KLM fra 31. oktober antallet af daglige returflyvninger mellem Amsterdam Schiphol og Stockholm Arlanda på hverdage fra fem til seks. Det sker ved at indsætte en tidlig morgenafgang fra Amsterdam kl. 06.50, som lander i Stockholm kl. 08.55 og flyver retur kl. 09.30. KLM planlægger at betjene flyvningen med Embraer E190-jet fra datterselskabet KLM Cityhopper.

Samtidig med de fem ekstra ugentlige flyvninger fjerner KLM lørdagsafgangen på en af sine andre flyvninger på ruten. Det betyder at KLM går fra 35 til i alt 39 flyvninger hver vej mellem den hollandske og den svenske hovedstad. Det er 21 flere end SAS, der flyver på ruten 18 gange om ugen.

Rute til København
Ukraine International er alene om at betjene ruten mellem Kiev og Stockholm. Det gør selskabet i dag en gang dagligt. Fra 30. oktober skruer selskabet op til at betjene ruten to gange dagligt, så man får i alt 14 ugentlige flyvninger. Seks dage senere øger selskabet også antallet af frekvenser på sin rute mellem Kiev og Helsinki fra syv til et sted mellem ni og 12 ugentlige flyvninger.

Faste rejsende mellem Danmark og Ukraine havde dog nok håbet på, at Ukraine International havde åbnet en rute til Københavns Lufthavn i stedet for at øge betjeningen af de to andre nordiske lufthavne. Der er nemlig i dag ikke direkte fly mellem København og Kiev.

 

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber vender ryggen til Ukraine

Internt SAS-pres mod Københavns Lufthavn