Air France KLM vil vokse med 10 procent i Skandinavien i 2011. Med åbningen af ruten fra Amsterdam til Aalborg er luftfartskoncernen nu oppe på samlet 13 destinationer i Norden. Men vicekoncernchef Erik Varwijk afviser, at en overtagelse af SAS vil være interessant for det hollandsk-franske selskab.
Det fransk-hollandske luftfartsselskab Air France KLM har vokseværk i Skandinavien. Søndag åbnede selskabet ruten mellem Amsterdam og Aalborg, der dermed bliverden 13. destination i Norden.
Og destination nr. 14 og 15 er lige på trapperne kunne Welmer Blom, der er ansvarlig for Air France KLM i Nordeuropa, afsløre på søndagens pressemøde i forbindelse med åbningsarrangementet i Aalborg Lufthavn.
“Der er helt sikkert flere destinationer i Skandinavien, som vi gerne vil flyve til. Skandinavien er et vigtigt og stærkt marked for os.De stærkeste’hubs’ er undenfor Skandinavien, og vil vil gernebetjene det skandinaviske marked og føde passagerer ind til vort netværk i Amsterdam og Paris,“ sagde Welmer Blom.
Air France KLM kunne afløre, at selskabet øger kapacitet med 10 procent i det skandinaviske marked i løbet af 2011. Selskabet har for alvor fået tilkæmpet sig markedsandele, isærpå det norske og danske marked.
Således vil KLM være deteneste internationale netværksselskaber, der fremoverflyver til de tre største lufthavne i Danmark, henholdsvis København, Billund og Aalborg.
KLM flyver samtidig til seks destinationer i Norge, tre i Sverige samt til den finske hovedstad Helsinki.
Den markante satsning i det skandinaviske marked er samtidig et frontalangreb på SAS. MenAir France KLMhar tilsyneladende ingen planer om at overtage SAS, hvis selskabet skulle blivesat til salg.
“Vi har tidligere haft drøftelser med SAS. Vi er som udgangspunkt meget interesseret i det skandinaviske marked, men er tilfreds med vores nuværende strategi. Vi ekspanderer så meget vi kan i det skandinaviske market og maksimerer samtidig vore markedsandele her,“fortæller vicekoncernchefErik Varwijk fra Air France KLM.
Dermed er kursen satmod organisk vækst i det skandinaviske marked, hvor SAS ogLufthansa hidtil har haft en meget dominerende positioni det fælles samarbejde.
“Som det ser ud lige nu, ønsker vi ikke at give os i kast med SAS, der i øvrigt ogsåhar meget tætte forbindelser til et andet luftfartsselskab. Vi ønsker ikke at bryde ind i et lykkeligt ægteskab,“ siger Erik Varwijk med glimt i øjet og en hentydning til deteksisterende joint-venture samarbejde, som SAS og Lufthansa har etableret på ruterne mellem Skandinavien og Tyskland.
Med de seneste ruteudvidelser fra Air France KLM er det muligt at flyve seks gange dagligt med KLM mellem København og Amsterdam, mens der tilbydes fire daglige afgange fra Billund og to daglige afgange fra Aalborg. Air France tilbyder fem daglig afgange fra København til Paris-Charles de Gaulle samt tre daglige afgange fra Billund til den franske hovedstadslufthavn.