Københavns Lufthavn. (Foto: Michael Kidmose | CPH)

Københavns Lufthavn vil øge støjhensyn til naboer

En ændring i en del af udflyvningerne fra Københavns Lufthavn har til hensigt at mindske de støjgener, som indbyggerne omkring den danske hovedstadslufthavn kan opleve, når flyene letter.

Det er ikke ukendt, at støj fra aktiviteterne kan være et stridspunkt og skabe debat i lokalområderne omkring lufthavne i ind- og udland, hvor blandt andet naboerne kan føle sig generet af lydene af fly, der letter og lander.

Støjen opstår i særlig grad, når flyene letter og derfor skal øge højden, men i en periode har Københavns Lufthavn sammen med den danske lufttrafiktjeneste Naviair forsøgt at reducere flystøjen for de borgere, der bor langs Amagers østkyst.

(Illustration: Københavns Lufthavn | PR)

Det er konkret sket ved, at man har oprettet et nyt såkaldt udflyvningspunkt. Det er det punkt, som flyvelederne via standardprocedure leder det enkelte fly ud til, inden det drejer. Det nye punkt adskiller fra det tidligere ved, at det befinder sig et stykke ude over Øresund.

Ser ud til at virke
Københavns Lufthavn oplyser, at udflyvningspunktet benyttes af de fly, der letter fra bane 04R med kurs mod enten nord eller vest. Det vil sige, at det drejer sig om fly, der eksempelvis skal til Oslo, Aalborg eller Reykjavik.

Ifølge Peer Borglund, der er senior specialist i Københavns Lufthavne, kan lufthavnen ikke sætte konkrete tal på hvor meget, det nye initiativ har sænket støjniveauet, men dataene for de første seks måneder peger dog i retning af, at det har haft en gavnlig effekt.

”Man bemærker sin nabo, når der er tale om Danmarks største lufthavn. Derfor bruger vi allerede vores baner på en måde, så flyenes starter og landinger påvirker vores naboer mindst muligt. Nu har vi så taget endnu et greb i brug, der påvirker udflyvningen fra bane 04R, og vi er rigtig glade for at se, at det virker.”

Moderne fly støjer mindre
Årsagen til, at det er vanskeligt at sige præcis hvor meget mindre generende flystøjen er, skyldes, at biltrafikken på de omkringliggende veje og andre kilder til støj forstyrrer målingerne, fortæller lufthavnen.

I tillæg hertil bemærkes det dog, at støjbelastningen fra lufthavnens aktiviteter er faldet otte decibel fra 1994 og frem til i dag, hvilket svarer til en reduktion på 84 procent.

Det skyldes fortrinsvis, at den teknologi, der benyttes i moderne fly støjer langt mindre, end tilfældet var tidligere, da antallet af starter og landinger i den danske hovedstadslufthavn er på cirka samme niveau, lyder det.

Miljøstyrelsen fører løbende kontrol med de støjmålinger, som foretages via 12 faste målestationer, som er opstillet på lufthavnens område.


Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn tabte penge i første kvartal

Minister: Ingen sammenhæng mellem støj og vækst i CPH

CPH’s udvidelsesplaner møder modstand