James Hogan, CEO hos Etihad Aviation Group.

Koncernchef forlader Etihad-gruppen

Australieren James Hogan stopper som koncernchef for Etihad Aviation Group senere på året som led i en strategisk gennemgang af koncernen.

Ved juletid offentliggjorde Etihad noget utraditionelt for det ellers så fremadstormende selskab at man havde reduceret personalet med 1.000 medarbejdere, og samtidig opstod der rygter om, at James Hogans job som koncernchef for Etihad Aviation Groups var truet.

En måneds tid senere viser det sig, at der ikke går røg af en brand uden ild, idet Etihad-gruppen bekræfter, at australieren stopper som koncernchef. Ledelsesændringen vil træde i kraft fra anden halvdel af 2017 og sker i forbindelse med en grundig strategisk gennemgang af koncernen.

”Men et ønske om at positionere selskabet til fortsat succes i et udfordrende marked, vil bestyrelsen og ledelsesteamet fortsætte med strategisk at gennemgå hele virksomheden. Vi skal sikre, at flyselskabet har den rette størrelse og form. Vi skal fortsætte med at forbedre omkostningseffektiviteten, produktiviteten og indtjening. Vi skal derudover udvikle og tilpasse vores forskellige partnerskaber i overensstemmelse med strategien,” siger Etihad Aviation Groups bestyrelsesformand Mohamed Mubarak Fadhel Al Mazrouei.

James Hogan blev forfremmet til koncernchef for Etihad Aviation Group i maj 2016 samtidig med, at schweizeren Peter Baumgartner overtog Hogans gamle stilling som administrerende direktør for Etihad-gruppens datterselskab Etihad Airways. Foruden Hogan forlader økonomichef James Rigney også koncernen, hvorimod Baumgartner og luftfartselskabets operationelle chef Richard Hill begge bliver  på deres poster.

Udsat for kritik
James Hogan nåede at bestride jobbet som administrerende direktør for Etihad Airways i 10 år, inden han blev forfremmet til Etihad-gruppens koncernchef i maj 2016. I denne tid er Etihad Aviation Group gået fra at være en virksomhed med 22 regionale selskaber til en global luftfartsgruppe med 120 selskaber og en samlet flåde på flere end 700 fly.

På trods af dette har James Hogan på det seneste modtaget stor kritik for den strategi, som Etihad-gruppen under hans ledelse har gennemført med massive opkøb af flere mindre luftfartselskaber, heriblandt europæiske Alitalia, airberlin og Air Serbia. Hvor sidstnævnte har givet overskud, er de to første selskaber nemlig begge i store økonomiske vanskeligheder på trods af investeringerne fra Etihad Aviation Group, der ejer henholdvis 29,2 procent af airberlin og 49 procent af Alitalia.

Etihad har kæmpet hårdt for at få selskaberne på ret kurs igen, og en af redningsplanerne er angiveligt, at Etihad Airways fusionerer med Lufthansa, som for nyligt indgik en aftale med airbelin om at leje 38 fly med besætning, ligesom de to parter også har en code-share aftale på udvalgte ruter. Ifølge den italienske avis Il Messaggero er forhandlingerne mellem Etihad Airways og Lufthansa allerede godt i gang, hvilket også kan betyde, at Alitalia kan komme til at indgå i et mere forpligtende samarbejde mellem de to selskaber.

 

Relaterede artikler:

Medie: Etihad og Lufthansa forhandler fusion

Medier: Etihad “ryster posen” i Europa

Etihad køber 49,8 procent af europæisk flyselskab

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Etihad Regional tvunget til at lukke ruter