Konkurs påvirkede kun CPH minimalt

Cimbers konkurs betød et markant fald i indenrigstrafikken fra København. Faldet blev dog tildels opvejet af fremgang i udenrigstrafikken

Cimber Sterling fløj indtil selskabets konkurs den 3. maj på alle seks danske indenrigsruter fra København. Derfor kan konkursen også ses tydeligt i Københavns Lufthavns passagerstatistik for maj måned.

I alt 77.400 færre passagerer fløj fra Indenrigsterminalen til provinsen. Det er et fald på 34,4 procent i forhold til samme måned sidste år.

Cimber Sterling fløj også ruter ud i Europa og charter for en række rejsearrangører. Det betød, at lufthavnen sendte 11.651 færre chartergæster afsted, svarende til 10,8 procent.

Det samlede antal passagerer i lufthavnen i maj faldt dog kun med 14.780 til lige over 2 mio. Det svarer til en tilbagegang på 0,7 procent i forhold til året før.

At det lykkedes at begrænse konsekvenserne af Cimber Sterlings konkurs skyldes en fremgang i den internationale trafik. 62.608 flere passagerer fløj således ud i verden fra Københavns Lufthavn. Det var en fremgang på 3,5 procent.

Det er især ruter til byer som Berlin, Bruxelles og Helsinki, der stod for fremgangen. Således steg trafikken til de tre byer med henholdsvis 21,7 procent, 12 procent og 11,5 procent.

Stribe af helligdage
Cimber Sterlingvar ikke det eneste selskab med flyvninger til og fra København, som gik konkurs i maj. Også Cimbers svenske søsterselskab, Skyways, måtte smide håndklædet i ringen. Sammen med en hel stribe af helligdage var de to konkurser med til at påvirke passagertallet.

”Når kombinationen af to konkurser og fire helligdage ikke trækker passagertallet længere ned, så viser det, at der stadig er en fin underliggende vækst i flytrafikken. Samtidig viser konkurserne og faldet i indenrigstrafikken, hvor sårbar luftfarten er, og hvor vigtigt det er, at vi igen får bundet Danmark sammen – og Danmark sammen med udlandet igen,” siger Carsten Nørland, salgs- og markedsdirektør, Københavns Lufthavn.

Antallet af starter og landinger faldt med over 10 procent. At passagertallet kun faldt 0,7 procent er et udtryk for, at de tilbageværende selskaber er bedre til at fyldt sæderne op.