12 europæiske luftfartskonkurser har sat mere end 140 fly på jorden i år.
I den forgangne uge fik europæisk luftfart føjet yderligere to navne til listen over selskaber, som er gået konkurs i år. Det betyder, atmere end140 fly i Europa indtil nu er blevet sat på jorden i år som følge af konkurser. Mange er kommet i arbejde igen, men en del står også fortsat og venter på at få ny luft under vingerne.
Konkursbølgens europæiske offer nummer 11 og 12 var det schweiziske charterflyselskab Hello Airlines og regionalflyselskabet Islas Airways, der opererede på de Canariske Øer.
Målt på antallet af fly var Spanair-konkursen i januar den største med 29 fly. Den næststørste konkurs målt på fly var danske Cimber Sterling, der beskæftigede i alt 26 fly i dagene op til konkursen den 3. maj i år. Herefter følger ungarske Malev, der opererede i alt 24 fly.
Mange af flyene sælges ofte videre af kuratorerne for boene efter at have stået på jorden i nogle uger eller måneder. Således har Malevs flåde af Boeing 737-700 og -800fået nye arbejdsopgaver over hele verden.Især i Rusland flyver de tildigere ungarere rundt i dag. Men især ældre fly kommer ofte ikke i arbejde igen lige med det samme. Det gælder blandt andet Skyways’ flåde af omkring 25 år gamle Fokker 50-fly, der har stået arbejdsløse hen i svenske lufthavne siden konkursen i maj.
Airbus på førstepladsen
Ud af de i alt mere end 140 fly tegner Airbus A320-familien sig for 42 fly svarende til omkring 30 procent. Det er konkursen hos Spanair i januar, som er med til at sikre Airbus-flyene førstepladsen. Spanair beskæftigede op til sin konkurs 24 Airbus A320 og A321-fly. Flere af flyene var leaset fra SAS, som ejede en andel i Spanair. Og ved årsskiftet får SAS flere tidligere Spanair-fly, som gør SAS i stand til at pensionere nogle af sine ældre MD-80 fly.
Kun 24 eksemplarer af verdens bedste sælgende passagerfly, Boeing 737, blev gjort arbejdsløse i Europa i 2012. De var beskæftiget hos Malev og Cimber Sterling.
Konkursbølgen har især ramt mindre regionalflyselskaber hårdt. Og derfor tegner regionalflyene sig også for en stor andel af den groundede flyflåde. Således måtte 19 eksemplarer af ATR-42 og -72 flyene lade sig parkere i fjerne hjørner af lufthavne i Europa. Og med omkring ni fly i flåden hos Cimber Sterling må især Sønderborg Lufthavn, hvor selskabet havde hovedkontor, lægge asfalt til efterladte eksemplarer af ATR-turboprop-flyene.
Skiftede strategi
Hello Airlines havde 140 ansatte og opererede fire Airbus A320-fly fra Zürich og Basel til charterdestinationer i Sydeuropa. Selskabet gik i luften i 2004 med MD-90 fly, som blev udskiftet sidste år med Airbus-flyene. Oprindeligt var det planen, at selskabet skulle flyve regionale ruter i Centraleuropa. Men i 2005 skiftede selskabet strategi til at satse på flyvninger for charterrejsearrangører.
Den kontroversielle schweiziske forretningsmand og pilot, Moritz Suter, ejede Hello Airlines. 69-årige Suter stiftede regionalflyselskabet Crossair i 1970’erne og ejer i dag andele i rumænske Carpatair og Moldavian Airlines.
Konkurserne hos Hello Airlines og Islas Airways kommer kun få dage efter at Luxembourgske Strategic Airlines gik konkurs.
Foto: Dmitry Petrov
Oversigt over større europæiske luftfartskonkurser i 2012:
Selskab | Antal | Flytyper |
Cirrus Airlines | 10 | Dornier 328, Embraer E170 |
Spanair | 29 | Airbus A320/A321, MD-80 |
Malev | 24 | Boeing 737, Dash-8 Q400 |
Cimber Sterling | 26 | ATR-42 og -72, Boeing 737, CRJ-200 |
Skyways | 20 | Fokker 50, Embraer E135 og E145 |
Mint Airways | 2 | Boeing 757 |
Air Finland | 3 | Boeing 757 |
OLT Regional Exp. | 4 | ATR-42 og -72 |
OLT Exp. Poland | 11 | Airbus A320 |
Strategic Airlines | 3 | Airbus A320 |
Hello Airlines | 4 | Airbus A320 |
Islas Airways | 6 | ATR-42 og -72 |