Kort nyt om coronakrisen

Følg med i vores opsummering af internationale luftfartsnyheder om COVID-19, der i øjeblikket påvirker flyselskaber og lufthavne over hele verden.

  • Flere end 12.000 ansatte skal forlade Boeing

    (28-05-20 – 08:05) Den amerikanske flyproducent Boeing annoncerede i april, at man skulle reducere den samlede arbejdsstyrke med 10 procent som følge af coronakrisen, der betyder en lavere efterspørgsel på nye fly i de kommende år.

    I første omgang er det lykkedes at indgå frivillige fratrædelsesordninger for 5.520 amerikanske ansatte. Herudover vil man i indeværende uge opsige 6.770, hvormed samlet 12.290 ansatte skal forlade koncernen i første omgang.

  • Atlantic Airways indsætter ekstra frekvens på København-rute

    (28-05-20 – 08:00) Siden midten af marts har Atlantic Airways fløjet tre gange ugentligt mellem Vágar Lufthavn og Københavns Lufthavn, og den 1. juni vil selskabet tilføje en fjerde ugentlig frekvens. 

    Hidtil har der været fløjet på mandage, onsdage og fredag under COVID-19-nedlukningen, men nu kommer der også en afgang om torsdagen.

    Normalt gennemfører Atlantic Airways omkring 40 operationer om ugen til og fra Vágar, og nu øges der til fire om ugen.

  • Lufthansa-bestyrelse afviser aftale om hjælpepakke

    (27-05-20 – 16:45) Bestyrelsen i Lufthansa AG har onsdag afvist aftalen om en økonomiske hjælpepakke til ni milliarder euro, som flyselskabets ledelse har forhandlet på plads med den tyske regering.

    Kravene fra EU-Kommissionen om, at Lufthansa skal afgive start-og landingstilladelser i lufthavnene i Frankfurt og München, er uforenelige med den hub-funktion, som de to storlufthavne har i forhold til flyselskabets samlede rutenetværk.

  • Air France kommer til at skære ned på indenrigsruter

    (27-05-20 – 16:40) Som en del af den økonomiske hjælpepakke til Air France, har flyselskabet forpligtet sig til at reducere antallet af indenrigsflyvninger. Det skriver franske medier.

    Finansminister Bruno Le Maire udtaler, at det ikke giver mening at flyve i Frankrig, når afstanden kan tilbagelægges på to og en halv time med tog. Det betyder, at Air France i første omgang har lukket ruterne fra Paris Orly til Nantes, Lyon og Bordeaux, men det nye indenrigstrafikprogram er endnu ikke offentliggjort.

  • Vietnam gør klar til at genåbne for internationale flyforbindelser

    (27-05-20 – 16:35) Der har ikke været internationale flyvninger til og fra Vietnam siden den 25. marts, og nu er har transportministeriet bedt de civile luftfartsmyndigheder om at udarbejde en plan for genåbning af de internationale flyforbindelser.

    Planen fra de civile luftfartsmyndigheder forventes at være klar senest den 10. juni 2020.

  • Turkish Airlines freder de ansatte

    (27-05-20 – 16:30) Det statsejede Turkish Airlines har annonceret, at man vil beskytte alle faguddannede ansatte mod afskedigelser indtil udgangen af 2021, hvor man forventer, at luftfartsindustrien vil være tilbage på normalt niveau efter COVID-19-pandemien.

    Samtidig er flyselskabet dog i gang med at overveje, om man skal udsætte leveringen af nogle af de mange nye fly, der er i ordre. Ordrebogen lyder på 77 Airbus A321neo, 25 Airbus A350-900, 55 Boeing 737 MAX og 14 Boeing 787 Dreamlinere.

  • Austrian Airlines klar til statsstøtte

    (26-05-20 – 21:40) Ifølge Reuters har Lufthansa-ejede Austrian Airlines forhandlet en hjælpepakke på plads med den østrigske regering. Aftalen er dog endnu ikke underskrevet.

    Austrian Airlines får stillet en lånegaranti til rådighed på  330 millioner euro, hvilket svarer til næsten 2,5 milliarder danske kroner. 

    Lufthansa har netop fået en aftale på plads med den tyske regering om en hjælpepakke til ni milliarder euro, og datterselskabet SWISS indgik for nylig en aftale med den schweiziske regering. Nu afventer man blot, at en aftale falder på plads for Brussels Airlines.

  • Hong Kong-lufthavn klar til genåbning

    (26-05-20 – 21:35) Den 1. juni bliver det atter muligt at transitere i Hong Kong International Airport, efter at lufthavnen har været næsten nedlukket i flere måneder.

    Dermed får Cathay Pacific mulighed for at sende flere fly på vingerne igen. I april oplevede selskabet en passagernedgang på 99,6 procent.

  • South African Airways snart på vingerne igen

    (26-05-20 – 21:30) South African Airways, der er under konkursbeskyttelse, forventer at sende de første fly i luften fra midten af juni efter den langvarige nedlukning i Sydafrika.

    I første omgang bliver der blot flyvninger mellem Johannesburg og Cape Town, og tidligst ved udgangen af juni vil det blive muligt at genoptage regionale og internationale flyvninger.

  • Croatia Airlines vender tilbage til København

    (26-05-20 – 13:00) Croatia Airlines vender tilbage på ruten mellem Zagreb og København fra den 1. juni 2020.

    I første omgang flyves der en gang dagligt med 76-sæders Dash 8-Q400 fly. 

     

  • Flyselskab får 13.000 nye bookinger

    (25-05-20 – 22:40) Lettiske airBaltic rapporterer om 13.000 nye bookinger i løbet af de seneste par uger.

    I sidste uge genoptog airBaltic flyvningerne mellem de tre baltiske hovedstæder, og nu kan der også flyves fra Riga til Amsterdam, Helsinki og München. Senere på ugen bliver det muligt at flyve fra Vilnius til Oslo, og herefter følger gradvis en række europæiske ruter.

  • Aftale om statsstøtte til Lufthansa er faldet på plads

    (25-05-20 – 22:35) Lufthansa bekræfter, at aftalen om statstøtte er endelig godkendt af den tyske regering. Det tyske flyselskab får adgang til en hjælpepakke på ni milliarder euro, eller godt 67 milliarder kroner.

    Af den samlede pakke er tre milliarder euro et lån fra den statslige udviklingsbank KfW, men statens økonomiske stabiliseringsfond WSF indskyder omkring fem millliarder euro i kapital til gengæld for 20 procent af aktierne. Herudover er der muligt at konvertere yderligere en milliard euro til fem procent plus en aktie. 

    Dermed får den tyske stat en mulighed for at forhindre en fjendtlig overtagelse, der vil kræve minimum 75 procent af aktierne. Den tyske stat skal have to bestyrelsesposter i selskabet, men her vil der blive udpeget eksperter, der skal agere på vegne af staten, så der ikke kommer politiske interesser, der kan konflikte med strategiske eller operationelle mål.

  • Brussels Airlines genoptager København-rute

    (25-05-20 – 15:40) Det belgiske Lufthansa-datterselskab Brussels Airlines er klar til at sende flyene på vingerne igen efter corona-nedlukningen. Det sker den 15. juni, hvor København er med i den første bølge.

    Herefter starter en række ruter op den 22. juni, og endnu flere i juli og i august. Inden udgangen af august til Brussels Airlines flyve til 59 destinationer i 33 lande i Europa, Afrika og USA.

    I august forventer selskabet at kunne gennemføre 240 ugentlige flyvninger, hvilket er blot en tredjedel af det oprindelige trafikprogram i Europa og 40 procent af trafikprogrammet på langdistanceruterne.

     

     

  • Ingen easyJet ruter til Danmark i første genåbningspakke

    (25-05-20 – 15:35) Det britiske lavprisflyselskab easyJet har offentliggjort en liste over de ruter, som vender tilbage den 15. juni, når selskabets fly atter skal på vingerne efter corona-nedlukningen.

    Der startes op med omkring 50 ruter fra Storbritannien, Frankrig, Schweiz, Spanien og Portugal. Der er ingen danske destinationer blandt de ruter, der i første omgang vil blive genoptaget.

  • Air India kan sælge midtersæde i 10 dage

    (25-05-20 – 15:30) Indenrigsflyvningerne i Indien er blevet genoptaget i dag i en reguleret form. De indiske luftfartsmyndigheder kræver samtidig, at midtersædet skal være frit på flyvningerne.

    Air India har indklage denne afgørelse for en domstol i Mumbai, og her blev der mandag truffet en afgørelse om, at selskabet i de kommende 10 dage får mulighed for at flyve med fyldte fly. Efter 10 dage skal midtersædet atter være blokeret.

  • Forlænger internationalt flyveforbud til og fra Malta

    (25-05-20 – 08:35) Malta International Airport er den eneste lufthavn i ø-staten i Middelhavet, og lufthavnen har været lukket for kommerciel passagertrafik siden den 21. marts som følge af COVID-19-pandemien.

    Der har flere gange været annonceret forskellige datoer for genåbningen af den internationale passagertrafik, men nu er det udskudt igen til tidligst den 15. juni.

     

     

  • Kunderne har 7,5 milliarder kroner til gode hos Ryanair

    (25-05-20 – 08:30) Ryanair er i gang med en meget stor pukkel af refunderingsanmodninger som følge af de mange aflyste flyvninger under COVID-19-pandemien.

    Lige nu har 25 millioner passagerer omkring en milliard euro – 7,5 milliarder danske kroner – til gode hos det irske lavprisflyselskab. Disse vil enten blive refunderet, eller også vil kunderne få tilbudt vouchers, siger Eddie Wilson, administrerende direktør hos Ryanair DAC.

    Det forlyder dog intet om, hvornår kunderne kan forvente at få deres penge.

     

     

  • Atlantic Airways dropper London

    (24-05-20 – 09:50) Færøske Atlantic Airways har besluttet at annullere sommerens flyvninger til London.

    Det var planen, at Atlantic Airways hver tirsdag skulle flyve mellem Vágar og London-Gatwick i perioden fra den 23. juni til den 11. august, men det sætter COVID-19-pandemien nu en stopper for.

  • USA og Kina i luftfartskonflikt

    (24-05-20 – 09:45) USA og Kina er endnu engang røget i totterne af hinanden. Denne gang handler det om luftfartsrettigheder, idet United Airlines er blevet nægtet at genoptage fire ruter til Kina i næste måned, mens Delta Air Lines heller ikke har fået tilladelse til at flyve på to ruter.

    Den er en midlertidig kinesisk regelændring, der er årsag til striden. Heri hedder det, at det kun er tilladt flyselskaberne at operere én rute til Kina.

    Den amerikanske transportministerium truer nu Kina med at trække rettighederne tilbage for syv kinesiske flyselskaber, der i øjeblikket flyver til USA.

  • Kinesisk indenrigsflytrafik er på 66 procent af normalt niveau

    (24-05-20 – 09:40)  Indenrigsflytrafikken i Kina er nu tilbage på to tredjedele af det oprindelige niveau før coronakrisen. Det kan givetvis være en rettesnor for europæiske flyselskaber i forhold til at vurdere, hvornår luftfarten i Europa atter kan have samtlige fly i luften.