Følg med i vores løbende opsummering af korte nyheder om flyselskaber og lufthavne over hele verden.

Kort nyt

Følg med i vores løbende opsummering af korte nyheder om flyselskaber og lufthavne over hele verden.

  • Icelandair var med i “airlift” fra Pakistan

    (11-04-21 – 10:10) Fra fredag den 9. april 2021 kom Pakistan på listen over lande, hvorfra Storbritannien har indført forbud mod passagerflyvninger for at hindre spredning af COVID-19-smitte.

    Undtaget er britiske statsborgere, der hurtigt skulle bringes tilbage til Storbritannien, inden flyforbindelserne lukkede ned. Derfor har der i den forløbne uge været arrangeret i alt 13 specialflyvninger fra Pakistan, og Icelandair var sammen med Jordan Aviation, Hi fly og Wamos Air blandt de selskaber, der deltog i den særlige “airlift”-operation.

     

  • Udsætter charter- og lavprisflyvninger til 23. juni

    (11-04-21 – 10:05) Den britiske rejsegigant Jet2, der også omfatter charter- og lavprisflyselskabet Jet2.com, har reageret prompte på den britiske regerings offentliggørelse af det særlige “trafiklys”-system, hvor corona-rejserestriktionerne vil blive inddelt i røde, gule og grønne lande.

    Da den britiske regering endnu ikke kan bekræfte, om det bliver muligt at rejse internationalt fra den 17. maj samt hvorhen, så har Jet2 besluttet at udsætte alle flyvninger og pakkerejser til den 23.  juni.

    “Vi forsøger at drive en virksomhed, hvor vi sender kunderne på vereie, men vi har brug, at regeringen giver os klarhed, for at kunne gøre dette,” siger koncernchef Steve Heapy. many in the industry.

  • Genstart af internationale Qantas-ruter i fare

    (11-04-21 – 10:00) Det har længe været planen, at australske Qantas skulle genoptage sine internationale ruter til Asien, USA og Europa den 31. oktober i år.

    Men som følge af bekymringer omkring AstraZeneca-vaccinen har de australske myndigheder været nødt til at ændre i vaccinationsplanen, hvilket kan forsinke genstarten. Det skriver Australian Aviation.

    Det er nu blevet besluttet, at alle under 50 år skal have Pfizer-vaccinen, og det er indirekte årsagen til, at Qantas formentlig ikke kan komme i gang til tiden.

  • VINCI Airports øger porteføljen fra 45 til 52 lufthavne

    (09-04-21 – 07:05) Den franske lufthavsoperatør VINCI Airports, der driver 52 lufthavne i hele verden, blandt andre London Gatwick Airport og Stockholm Skavsta Airport, har vundet en 30-årig kontrakt om driften af Manaus Airport og seks andre lufthavne i Brasilien.

    Samlet skal der håndteres årligt syv millioner passagerer, hvoraf lufthavnen i Manaus alene udgør tre millioner passagerer.

    Med den nye aftale kommer VINCI Airports op på 52 lufthavne i hele verden, hvoraf 16 er placeret i Latinamerika i henholdsvis Brasilien, Chile, Costa Rica og Den Dominikanske Republik.

    Søsterselskabet VINCI Construction er i øvrigt hovedentreprenør på den nye Femern-tunnel.

  • Nye British Airways-ruter fra London City Airport

    (09-04-21 – 07:00) British Airways vil åbne to nye ruter fra London City Airport til henholdsvis Jersey og Gibraltar.

    Der startes op den 25. juni med to ugentlige afgange på henholdsvis mandage og fredage. Ifølge BA CityFlyer der er primært fritidsrejsende, især inden for VFR-segmentet (Visiting Friends and Relatives, red), som man forventer vil gøre brug af ruten.

    Før coronakrisen fløj SUN-AIR som franchisepartner for British Airways mellem Billund og London City Airport, og det er endnu uvist, hvornår denne rute vil blive genoptaget. 

  • Ryanair opjusterer forventninger

    (08-04-21 – 07:05) Ryanair har onsdag meddelt aktiemarkedet, at selskabet forventer et underskud for regnskabsåret 2020/21, der sluttede den 31. marts, på mellem 800 og 850 millioner euro. Tidligere var det forventningen, at underskuddet ville lande på et niveau mellem 850 og 950 millioner euro.

    Antallet af passagerer i det netop afsluttede regnskabsår var 27,5 millioner mod 149 millioner i regnskabsåret 2019/20.

    Ryanair kan ikke give hvad selskabet kalder en “meningsfuld” guidance for 2021/22, men det irske lavprisflyselskab antyder dog, at det kan blive tæt på et nulresultat.

  • Emirates markedsfører karantænefrie destinationer

    (08-04-21 – 07:00) Selvom Udenrigsministeriet i øjeblikket fraråder alle rejser til hele verden, forhindrer det ikke Emirates i markedsføre rejser til nogle af de destinationer, der ikke stiller krav om karantæne ved indrejse.

    Det drejer sig blandt andet om Seychellerne, hvor indrejsekravet er en negativ PCR-test taget 72 timer før afgang. 

    En anden destination er Sri Lanka, men her er der krav om en negativ PCR-test inden afrejsen samt ved ankomst. Herefter skal testes tages igen efter 10 dages ophold.

    Endelig bliver Maldiverne også markedsført af Emirates, og her understreger Dubai-flyselskabet, at indrejsekravet er en negativ PCR-test inden ankomst samt ophold i et registreret turistområde.

  • 63 procent belægning hos Wizz Air

    (07-04-21 – 07:10) Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air har i marts transporteret 480.000 passagerer, hvilket er 72,6 procent færre end de 1.754.032 passagerer, der benyttede selskabet i marts sidste år.

    Det er omtrent samme antal passagerer som hos Ryanair, der runder op til nærmeste hundredetusinde. Det irske lavprisflyselskab transporterede 0,5 millioner passagerer i marts. Belægningen hos Ryanair var på 77 procent, mens det blot lykkedes Wizz Air at få 63 procent af kapaciteten solgt.

    I løbet af marts har Wizz Air annonceret selskabets 42. base i Palermo, mens der meldes om endnu et basefly i Tirana i Albanien, hvilket blandt andet kaster en rute til Malmø af sig.

  • Bekymring hos easyJet over muligt britisk testregime

    (07-04-21 – 07:05) Den britiske premierminister Boris Johnson har meddelt, at regeringen endnu ikke har taget endelig stilling til, om det vil være muligt for britiske statsborgere at rejse udenlands fra den 17. maj, som er den dato, der længe har været sigtet på.

    Til gengæld har Boris Johnson varslet, at genoptagelse af rejserne kan komme på tale ved at etablere et testregime, hvor de rejsende bliver tvunget til at gennemføre en coronatest før afrejse og efter hjemkomsten.

    Det kan resultere i en større omkostning for flypassagererne, hvilket bekymrer easyJets koncernchef Johan Lundgren, der forudser, at internationale flyrejser ikke bliver for alle, men kun for dem, der har råd til at betale for at blive testet.

  • En halv million med Ryanair i marts

    (07-04-21 – 07:00) Ryanair har tirsdag offentliggjort trafiktallene fra marts måned. Det irske lavprisflyselskab transporterede en halv million passagerer, hvilket var noget lavere end de 5,5 millioner passagerer, der rejste med selskabet i marts sidste år, der allerede dengang var præget af coronapandemiens start.

    Tilbagegangen i marts svarer til 91 procent, og samlet har Ryanair de seneste 12 måneder transporteret 27,5 millioner passagerer, hvilket var 81 procent mindre end de 148,6 millioner, der rejste med selskabet i 12 måneder frem til og med marts 2020.

    Ryanair understreger, at selskabet kun har opereret fem procent af ruterne i det “normale” marts-trafikprogram, og den gennemsnitlige belægning var på 77 procent.

  • 14 smittede passagerer på Turkish Airlines-fly til Kina

    (06-04-21 – 07:20) De kinesiske myndigheder har for nylig udstedt flyveforbud for tre flyselskaber på specifikke ruter til Kina.

    Det er blandt andet gået ud over Turkish Airlines, der på rutenummer TK072 fra Istanbul til Guangzhou den 24. marts havde 14 passagerer om bord, der siden blev testet positive for COVID-19 under karantænen i Guangzhou. Det koster fire ugers flyveforbud for det tyrkiske Star Alliance-selskab på denne rute.

    To afrikanske flyselskaber har også modtaget kinesiske forbud. RwandAir rutenummer WB9500 havde fem smittede passagerer med fra Kigali til Guangzhou den 21. marts, og det udløser to ugers flyveforbud, mens Etihopian Airlines ET684 fra Addis Abeba til Shanghai den 23. marts havde fem smittede passagerer om bord. Dette medfører også to ugers forbud.

  • Sikkerhedslanding i Kangerlussuaq

    (06-04-21 – 07:15) En Dash 8 fra Air Greenland måtte den 2. april foretage en sikkerhedslanding i Kangerlussuaq efter en flyvning fra Narsarsuaq som GL3426.

    “Piloterne fik indikationer i cockpittet på, at der kunne være problemer med den ene motor, derfor valgte de at lukke den ene motor ned og fortsætte på den anden og foretage en sikkerhedslanding efter gældende procedure,” siger Kommunikationschef Katja Vahl til Sermitsiaq.gl.

    Flyet ankom og landede sikkert i Kangerlussuaq med alle passagerer samt besætning i god behold, oplyser Air Greenland.
  • Første Norwegian-flyvning fra Arlanda siden november

    (06-04-21 – 07:10) Norwegian gennemførte den 2. april en flyvning fra Stockholm-Arlanda til Alicante på rutenummer DY4203 . Det var første flyvning fra den svenske hovedstadslufthavn siden november sidste år.

  • “Sort boks” fra Sriwijaya Air-fly lokaliseret

    (06-04-21 – 07:05) Efter flere måneders søgen er det 30. marts lykkedes for dykkere at finde Cockpit Voice Recorder (CVR) fra Boeing 737-flyet Sriwijaya Air SJ182, der forulykkede i Javahavet efter starten fra Jakarta Soekarno Hatta International Airport den 9. januar i år.

    Dermed vil det være muligt at komme et skridt nærmere opklaringen af flystyrtet, der kostede 62 mennesker livet.

    I den foreløbige havarirapport konkluderes det på baggrund af data fra Flight Data Recorder, at flyet havde problemer med motorkraften som følge af en fejl i autothrottle-funktionen. Afspilningen af dialogen mellem piloterne vil kunne underbygge denne teori eller kaste lys på andre udfordringer under den fatale flyvning, hvor radiokontakten forsvandt fire minutter efter starten.

  • Emirates genoptager flyvninger fra Europa til USA

    (06-04-21 – 07:00) Fra den 1. juni vil Emirates atter kunne tilbyde flyvninger mellem Milano-Malpensa og New York-JFK, således at selskabet atter kan tilbyde helårsbetjening mellem Europa og USA.

    Operationen mellem Milano og New York er en forlængelse af rutenummer EK205 fra Dubai til Milano, hvor Emirates har fifth freedom rights til at tage passagerer med på Boeing 777-flyet videre til New York.

  • Boeing 737 MAX-8200 er nu endelig godkendt

    (02-04-21 – 10:05) De civile amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, har torsdag certificeret den særlige Boeing 737 MAX-8200 variant, som Ryanair er lanceringskunde på.

    Flyet er en særlig version af 737 MAX 8 og har hos Ryanair  plads til 197 passagerer, hvilket er otte mere end den nuværende 737-800.

    Ryanair har i forvejen en ordre på 135 MAX-8200 hos Boeing, men groundingen af MAX-flyene har forhindret, at disse kunne leveres som planlagt i foråret 2019. Nu er der derimod udsigt til, at samtlige 210 fly til Ryanair vil blive leveret over en fireårig periode fra foråret 2021 til udgangen af 2024.
     
    Det er planen, at Ryanair skal have leveret otte fly i april og otte i maj.
  • Flyhjælp solgt til tysk virksomhed

    (02-04-21- 10:00) Retshjælpsvirksomheden Flyhjælp, der har specialiseret sig i at søge kompensation efter EU261/2004-forordningen er blev solgt til tyske Flightrigt, der dermed udvider sin position på det europæiske marked.

    Afdelingen i København bevares, og alle stillinger vil blive opretholdt, hvormed brødreparret Gustav og Johan Thybo fortsætter som direktører.

    ”Salget til Flightright er det rigtige næste skridt for Flyhjælp, og jeg mener at det både gavner ejerne, medarbejderne og vores kunder. Sammen med Flightright vil vi kunne give endnu bedre service og indhente kompensationen hurtigere – også når der skal føres retssager uden for Skandinavien,” udtaler Gustav Thybo i en pressemeddelelse.

     

  • Swedavia-lufthavne er fossilfri

    (31-03-21 – 07:05) Samtlige 10 lufthavne drevet af den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia er ved udgangen af 2020 blev fossilfri, hvilket dermed opfylder et mål, der blev sat tilbage i 2011.

    Dengang udledte de 10 lufthavne årligt omkring 8.000 tons CO2 fra fossile brændstoffer, og det tal er nu blevet reduceret til nul gennem et omfattende arbejde med at omstille til bæredygtige operationer.

    Al køling og opvarmning i lufthavnene foregår ved hjælp at grøn energi, og alle køretøjerne i lufthavnene er drevet af elektricitet eller grønt brændstof. Swedavia ejer i dag 800 køretøjer, hvoraf 300 befinder sig i Stockholm-Arlanda. Alene mellem 2015 og 2020 har Swedavia investeret omkring 650 millioner svenske kroner i fossilfri køretøjer.

  • Hamburg Airport tror på 48 procent af 2019-niveauet i år

    (31-03-21 – 07:00) Hamburg Airport havde i 2020 det svageste år siden 1984. I alt 4,56 millioner passagerer rejste gennem lufthavnen, og det var blot 26,3 procent af passagertallet fra 2019.

    Dermed har coronapandemien sat sine spor i den nordtyske lufthavn, der tidligere har været benyttet af flere hundrede tusinde danske rejsende om året. 

    Belægningen på de fly, der har fløjet til og fra lufthavnen har da også været lavere end sædvanligt. I 2019 var der i gennemsnit 124 passagerer ombord på hvert afgående og ankommende fly, og det tal var i 2020 faldet til 88.

    “Vi forventer i øjeblikket omkring 48 procent af passagervolumen i 2019 for 2021 som helhed, men det er fortsat en forsigtig antagelse. Vi håber, at vaccinen vil bringe den turnaround, som folk sukker efter,” siger Michael Eggenschwiler, der er administrerende direktør for lufthavnen.

  • Tredje runde statsstøtte til Alitalia

    (30-03-21 – 07:10) EU-Kommissionen har for tredje gang under coronakrisen godkendt statsstøtte til Alitalia.

    Denne gang er det 24,7 millioner euro (185 millioner kroner) for perioden fra den 1. november til den 31. december 2020. Alitalia har tidligere modtaget støtte for to perioder, henholdsvis 1. marts til 15. juni 2020 og fra 16. juni til 31. oktober 2020.

    “Coronavirus-krisen og begrænsninger for at begrænse spredningen af ​​virussen fortsætter i længere tid, end vi alle håbede på. Den i dag godkendte foranstaltning gør det muligt for Italien at yde yderligere kompensation for direkte skader, som Alitalia har lidt mellem november og december 2020 som et resultat af sådanne begrænsninger,” udtaler EU-Kommissionens næstformand Margrethe Vestager.