Følg med i vores løbende opsummering af korte nyheder om flyselskaber og lufthavne over hele verden.

Kort nyt

Følg med i vores løbende opsummering af korte nyheder om flyselskaber og lufthavne over hele verden.

  • Ny Rusland-rute fra København er udsat

    (23-09-20 – 10:00) Efter planen skulle det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air have åbnet en ny rute mellem Sankt Petersborg og København den 18. september.

    Ruten var planlagt med fire ugentlige afgange med en Airbus A320 fra den nye russiske Wizz Air-base. Som følge af øgede rejserestriktioner i Europa har Wizz Air valgt at udsætte baseåbningen til sidste på året.

    Derfor bliver den første flyvninger fra Sankt Petersborg til København forsinket indtil den 4. december 2020.

     

     

  • SAS-aktionærer godkender rekapitaliseringsplan

    (22-09-20 – 14:45) På en ekstraordinær generalforsamling i SAS AB har aktionærerne i dag godkendt de forslag fra bestyrelsen, der skal bane vejen for den rekapitaliseringsplan, der blev udmeldt den 14. august.

    Bestyrelsen forventes at tage stilling til nye udstedelser af ordinære aktier i kraft af bemyndigelsen fra den ekstraordinære generalforsamling og om de nye udstedelser af hybridnoter den 23. september 2020. Yderligere detaljer vil blive annonceret efter bestyrelsens beslutning den 23. september 2020 og i det efterfølgende prospekt, der forventes offentliggjort omkring den 30. september 2020.

     

  • KLM vil flyve 70 ugentlige afgange fra Danmark

    (22-09-20 – 10:00) KLM har opdateret tidtabellen for november ifølge airlineroute.net.

    Den seneste opdatering viser, at ruten fra København til Amsterdam vil blive reduceret fra 48 til 28 ugentlige afgange i forhold til tidtabellen i samme periode året før. Tilsvarende vil Billund-Amsterdam blive reduceret fra 35 til 28 ugentlige afgange, mens forbindelse fra Aalborg til Amsterdam går ned fra 21 til 14 ugentlige afgange.

  • Ekstra krisehjælp til norsk lufthavn

    (22-09-20 – 07:10) Sandefjord Lufthavn Torp, der regnes for en lufthavn, der betjener Storoslo-området, fik tidligere i året 90 millioner norske kroner i støtte fra den norske regering som følge af corona-pandemien. Nu har den norske regering foreslået at forhøje beløbet med 30 millioner til 120 millioner norske kroner.

    “Vi er optaget af at sikre, at landet har et tilstrækkeligt flytilbud. Skal vi lykkes med dette, må vi sørge for, at flyselskaberne får hjælp til at afbøde de tab, som corona-pandemien påfører dem,” siger transportminister Knut Arild Hareide.

     

     
  • American Airlines vil påbegynde MAX-simulatortræning i november

    (22-09-20 – 07:05) American Airlines er hurtigt ude af starthullerne i forhold til at få selskabets piloter klar til at flyve MAX´en, når den er recertificeret.

    Selskabet har sendt et memo til piloterne og oplyst, at computerbaserede træningsmateriale vil blive distribueret i oktober efterfulgt af simulatortræning i november.

    Piloternes fagforening mener, at det amerikanske oneworld-selskabet forcerer processen på bekostning af sikkerhed, da det endnu er ukendt, hvornår recertificeringen vil være færdiggjort.

    I alt 1.700 piloter skal gennemføre kurserne i november, og ved udgangen af januar næste år er alle klat til at flyve MAX´en.

    “Vi har ikke lavet nogle endelige planer vedrørende MAX´en. Vi har igangsat pilottræning, som vil kunne aflyses, hvis MAX´en ikke bliver recertificeret. Vi er løbende i kontakt med FAA (de amerikanske luftfartsmyndigheder, red.) og Boeing omkring processen for recertificering,” hedder det i en erklæring fra American Airlines.d Boeing on the recertification process.”

  • Får brug for 9.488 piloter i de kommende fem år

    (22-09-20 – 07:00) Indien har et behov for 9.488 nye piloter over de kommende fem år, lød det mandag fra landets luftfartsminister Hardeep Singh Puri.

    I øjeblikket har Indien 9.073 piloter ansat hos landets flyselskaber, og der udstedes årligt et sted mellem 700 og 800 kommercielle pilotlicenser, hvoraf omkring 30 procent er udenlandske piloter.

  • Den norske regering vil forlænge lånegaranti til luftfarten

    (21-09-20 – 07:10) Den norske regering meddelte søndag, at den vil forlænge den norske lånegarantiordning for luftfarten frem til den 31. december 2020.

    Situationen for luftfarten er ifølge den norske erhvervsminister Iselin Nybø mere langvarig og alvorligere end første antaget, da regeringen den 19. marts besluttede at lancere en lånegarantiordning på op til seks milliarder norske kroner for flyselskaber med norske driftstilladelse.

    De tre milliarder kroner var øremærket Norwegian, 1,5 milliard kroner til SAS og de resterende 1,5 milliard kroner til Widerøe og andre flyselskaber. Indtil videre er det kun Norwegian og Airwing, der har benyttet sig af ordningen.

    “Luftfart er en helt central del af transporttilbuddet i et langstrakt land som Norge, og vi ønsker også at have en norsk luftfartsbranche efter corona. Garantiordningen skal bidrage til, at flyselskaberne kan få adgang til finansiering i markedet, noget der er vigtigt for at hjælpe branchen i den krævende tid, den er inde i,” siger transportminister Knut Arild Hareide.

  • Kenya Airways skal bruge over tre milliarder kroner for at overleve

    (21-09-20 – 07:05) SkyTeam-selskabet Kenya Airways har haft en omsætningsnedgang på næsten 50 procent i første halvår af 2020. Derfor står selskabet og mangler 500 millioner dollars – eller hvad der svarer til 3,14 milliarder danske kroner – for at overleve.

    Staten i Kenya ejer 40 procent af flyselskabet, og selskabets koncernchef Allan Kilavuka understreger, at det er nødvendigt fuldt ud at nationalisere flyselskabet sammen med Kenya Airports Authority under en holdingstruktur, der er identisk med Ethiopian Airlines Group.

    “Hvis vi ikke omstrukturerer flyselskabet og bringer flyselskabet ind i den organisation, så gør vi skatteyderne en bjørnetjeneste. Lige nu er selskabet underkapitaliseret som følge af COVID-19,” siger Allan Kilavuka.

  • Emirates med tilpasset tidtabel til Skandinavien

    (21-09-20 – 07:00) Emirates har for nylig justeret tidtabellen for vintertrafikprogrammet, der løber fra den 25. oktober 2020 til den 27. marts 2021.

    Selskabet vil flyve fem gange om ugen fra Dubai til København med Boeing 777-300ER i stedet for dagligt med Airbus A380. Til Stockholm-Arlanda vil der også være fem ugentlige afgange med Boeing 777-300ER mod sædvanligvis syv. 

    Ruten fra Oslo til Dubai får tre ugentlige rundture med Boeing 777-300-ER, hvilket er noget mindre end de syv ugentlige afgange, som var i tidtabellen i vinteren 2019/20.

     

  • Kinas største flyselskab igen over 10 mio. passagerer

    (19-09-20 – 09:05) Kina og Asiens største flyselskab er China Southern Airlines. Selskabet har offentliggjort trafiktallene fra august, og det viser, at selskabet for første gang siden januar er kommet op over 10 millioner passagerer.

    Således rejste 10,3 millioner på selskabet indenrigsruter, hvilket var en tilbagegang på 16,3 procent i forhold til samme måned året før. På de regionale ruter var der blot 4.310 rejsende, hvilket var 98 procent færre end i august 2019.

    De interkontinentale passagerer er endnu ikke vendt tilbage, da der er strenge restriktioner for internationale flyvninger til og fra Kina. Der var i august 73.520 interkontinentale passagerer, hvilket var 96,3 procent færre end året før

      •  
  • Qatar Airways øger til Skandinavien

    (19-09-20 – 09:00) Qatar Airways , der har fløjet på store dele af rutenetværket under forårets corona-nedlukning, vil i løbet af oktober øge til både København og Stockholm.

    Fra den 15. oktober vil selskabet flyve 10 gange om ugen mellem Doha og henholdsvis København og Stockholm mod blot syv gange i dag. Qatar Airways benytter Airbus A350-900 på begge ruter.

  • Sydafrika genåbner for internationale flyvninger

    (18-09-20 – 08:05) Grænserne til Sydafrika – inklusive de tre internationale lufthavne i Johannesburg, Durban og Cape Town, vil fra den 1. oktober genåbne for internationale flyvninger.

    Den sydafrikanske regering meddeler dog samtidig, at der vil være restriktioner for rejsende fra udvalgte lande.

    Ankommende skal præsentere en negativ COVID-19-test, der højst er 72 timer gammel på afrejsetidspunktet, Alle rejsende vil blive screenet ved ankomsten, og er man symptombærende, skal man forblive i karantæne, indtil der er foretaget endnu en test.

     

  • Ny klima- og miljøstrategi fra Norwegian

    (18-09-20 – 08:00) En ny klima- og miljøstrategi er trådt i kraft hos Norwegian. Overordnet set forpligter Norwegian sit til at reducere CO2-udledningen med 45 procent inden 2030 (baseret på 2010-tal).

    “Flere og flere rejsende ønsker mere bæredygtige og smartere muligheder, når de vælger et flyselskab. Vi vil være forbrugernes førstevalg ved at reducere og genbruge plastaffald, fremme bæredygtigt flybrændstof og fortsætte med at flyve med en af ​​verdens yngste flåder for at nå målet om at reducere CO2-udledningen med 45 procent inden 2030,” siger Norwegians bæredygtighedschef Anders Fagernæs.

     

     

    I dag lanserer Norwegian en ny klima- og miljøstrategi. Strategien trer i kraft umiddelbart og setter en rekke bransjeledende mål. Viktige forpliktelser er å kutte CO2-utslippet med 45 prosent, fjerne all ikke-gjenvinnbar plast og gjenvinne all engangsplast. Målsettingen er i tråd med 1,5-gradersmålet i Paris-avtalen.
    – I Norwegian tar vi vårt klimaansvar på alvor, og derfor må vi se fremover og iverksette en strategi som gir tydelige fordeler for klimaet og miljøet både i dag og fremover. Norwegian vil fortsette å ta en lederposisjon i bransjen på dette området, og disse endringene vil ikke bare komme klimaet og miljøet til gode, men også kundene våre og virksomheten vår. Lavkostmodellen er bærekraftmodellen fordi den muliggjør effektiv forvaltning av energi og ressurser, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.
    Trenger 500 millioner liter bærekraftig drivstoff
    For å begrense global oppvarming til 1,5 grader, må utslippene reduseres med 45 prosent innen 2030 sammenlignet med 2010, ifølge FNs klimapanel (IPCC, 2018). Som en del av strategien forplikter Norwegian seg til et bransjeledende mål om å redusere CO2-utslippet med 45 prosent per passasjerkilometer (RPK) innen 2030 (basert på 2010-tall) gjennom både flåtefornyelse og bruk av bærekraftig drivstoff. Flyselskapet forplikter seg dermed til å bruke mellom 16 og 28 prosent bærekraftig drivstoff innen utgangen av tiåret, avhengig hvor stor andel av flåten som fornyes. Målsettingen utgjør opptil 500 millioner liter bærekraftig drivstoff innen 2030.
    For å nå dette viktige målet er det avgjørende å få på plass et regelverk som aktivt belønner karboneffektivitet og stimulerer til både økt produksjon og bruk av bærekraftig flydrivstoff.
    – Vi oppfordrer leverandører til å øke produksjonen av bærekraftig drivstoff. Norwegian vil gå i aktiv dialog med produsentene for å få fortgang i dette viktige bidraget til bransjen og for å dra nytte av utslippsbesparelsene disse drivstoffene gir, sier konsernsjef Jacob Schram.
    Vil fjerne all plast som ikke kan resirkuleres
    Bærekraftstrategien vil også omfatte hundre prosent reduksjon i ikke-gjenvinnbar plast og hundre prosent gjenvinning av engangsplast innen 2023.
    – Stadig flere reisende vil ha mer bærekraftige og smartere alternativer når de velger flyselskap. Vi skal være forbrukernes førstevalg ved å redusere og gjenvinne plastavfall, løfte frem bærekraftig flydrivstoff og fortsette å fly med en av verdens yngste flåter for å nå målet om å redusere CO2-utslippet med 45 prosent innen 2030, sier Norwegians bærekraftsjef Anders Fagernæs.
    Et

  • Airbus A340 fra SAS på den sidste rejse til Sonoraørkenen

    (17-09-20 – 07:30) Endnu et SAS-fly er havnet i Sonoraørkenen i Marana i den amerikanske delstat Arizona, Her ligger Pinal Airpark, der er en af verdens største flykirkegårde.

    Onsdag blev danskregistrerede Rurik Viking (OY-KBI) fløjet fra København via Tucson til Marana, hvor den snart 19 år gamle Airbus A340-300 ender sine dage.

  • SAS-charterflyvning til Tokyo-Narita

    (16-09-20 – 12:30) Ifølge airlineroute.net har SAS lagt en flyvning op fra København til Tokyo den 8. august 2021 og retur den 9. august fra den internationale japanske lufthavn.

    Rutenummeret er henholdsvis SK6983/6984 og der flyves med Airbus A350-900. Der er angiveligt tale om en flyvning i forbindelse med OL i Tokyo, der afholdes i perioden fra den 23. juli til 8. august 2021.

     

  • Sådan fordeler tilbagegang i den interkontinentale trafik sig

    (16-09-20 – 09:00) Tilbagegangen i den interkontinentale flytrafik er størst til Nordafrika (-79 procent), Sydamerika (75 procent), Mellemøsten (72 procent) og Nordamerika (70 procent).

    Tallene er oplyst af den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol. Opgørelsen viser også, at flytrafikken i Europa er nede med 50 procent i forhold til samme tidspunkt året før.

  • TAP vil åbne i alt 10 helt nye ruter

    (15-09-20 – 19:35) Det portugisiske Star Alliance-selskab TAP Air Portugal har store planer for 2021 trods coronakrisen.

    Selskabet har planer om i sommeren 2021 at åbne seks nye ruter fra Lissabon til spanske Fuerteventura og Ibiza, Oudja i Marokko, Zagreb i Kroatien samt Djerba og Monastir i Tunesien.

    Udover de seks nye ruter, er der yderligere fire ruter, hvor åbningen er blevet  udsat fra 2020 til 2021 på grund af COVID-19-pandemien. Der er tale om ruter til Cancun (Mexico), Cape Town (Sydafrika), Agadir (Marokko) samt Santiago de Compostela (Spanien).

     

     

  • Airbus kan blive tvunget til massefyringer

    (15-09-20 – 19:30) Hos den europæiske flyproducent Airbus er der ikke længere udsigt til, at den manglende ordreindgang kan klares ved frivillige fratrædelser.

    I et brev til koncernens 130.000 ansatte skriver koncernchef Guillaume Faury, at det kan komme på tale at afskedige personale, da fremtiden er blevet mere usikker.

    “Det er usandsynligt, at frivillige fratrædelser ikke vil være nok,” skriver koncernchef i brevet, som nyhedsbureauet Reuters har set en kopi af.

    Der tales i første omgang om 15.000 stillinger, der skal nedlægges.

     

     

  • Konkursdomstol giver grønt lys til rekonstruktion af Thai

    (14-09-20 – 16:45) En konkursdomstol i Bangkok besluttede mandag at give sin godkendelse til en kommende omstrukturering af Thai Airways International, der i øjeblikket er under rekonstruktion.

    Dermed kan flyselskabet gå videre med planen om omstrukturering og derigennem finde løsningen på en gæld på 370 milliarder thailandske baht, hvilket svarer til 70 milliarder danske kroner.

    Ifølge fungerende koncernchef Chansin Treenuchagron står selskabet over for sine største udfordringer i sin 60-årige historie.

  • London-lufthavn vil skære 35 procent af personalet

    (14-09-20 – 16:40) London City Airport har indledt drøftelser med tillidsrepræsentanter og fagforeninger i forhold til en plan om at reducere antallet af stillinger med 35 procent. Det svarer til 239 ansatte.

    Lufthavnen var lukket i næste tre måneder fra den 25. marts som følge af COVID-19-pandemien, og flytrafikken er ikke vendt tilbage i det omfang, der var forventet, hvorfor lufthavnen bliver nødt til at foretage afskedigelser.