Fly fra Delta Air Lines og United Airlines i Los Angeles International Airport. (Foto: Markus Mainka | shutterstock.com)

56 procent af overskuddet kommer fra Nordamerika

Nordamerika ventes at tegne sig for 56 procent af det forventede overskud i luftfarten næste år, viser en analyse fra IATA, hvori det også lyder, at Europa vil bidrage næstmest til resultatet.

Selvom flyselskabernes forretning bliver påvirket, når eksterne omstændigheder som eksempelvis finanskrisen eller COVID-19-pandemien pludseligt rammer, går der typisk ikke så lang tid, inden selskaberne igen begynder at lave overskud.

Sådan lyder meldingen fra IATA i forbindelse med, at flyselskabernes internationale brancheorganisation har udarbejdet en analyse, der tager temperaturen på, hvor branchen befinder sig nu, hvor pandemien og rejserestriktionerne er et overstået kapitel.

Netop pandemien får dog i et vist omfang finanskrisen til at blegne. Mens verdens flyselskaber ifølge IATAs beregninger led et tab på 16,8 milliarder dollars (114,2 milliarder kroner) i forbindelse med krisen i 2008, beløb tabet i pandemiens første år 2020 sig til 138 milliarder dollars (938 milliarder kroner).

Ventes at stå for størstedelen
I år ser det dog anderledes ud. IATA venter, at selskaberne i 2023 samlet set vil kunne bogføre et overskud på 23,3 milliarder dollars, hvilket svarer til 158,5 milliarder kroner.

IATA betegner det som en slående præstation, at branchen er kommet sig i det omgang blot tre år efter, at man blev ramt af en sådan krise, og udviklingen ser ud til at fortsætte næste år.

Ifølge IATA regner man i øjeblikket med, at verdens flyselskaber lander et overskud på 25,6 milliarder dollars (174 milliarder kroner) i året, der kommer. Det bliver særligt to verdensdele, der vil være ansvarlig for hovedparten af indtjeningen, lyder det.

Organisationen venter nemlig at Nordamerika vil tegne sig for 14,3 milliarder dollars (97,3 milliarder kroner) af det forventede overskud næste år. Det svarer i alt til 56 procent, mens Europa med en andel på 7,9 milliarder dollars (53,7 milliarder kroner) ventes at bidrage med 31 procent.

Særligt hårdt ramt
I tillæg til de to højdespringere er forventningen til markedet i Mellemøsten, at aktørerne her vil tjene 3,1 milliarder dollars (21 milliarder kroner) i 2024, hvilket svarer til 12,1 procent af de ventede 25,6 milliarder dollars.

I Asien og Stillehavsområdet ventes et overskud på 1,1 milliarder dollars (7,4 milliarder kroner), og det svarer til 4,3 procent af det totale overskud.

At tallet ikke er højere, tilskrives at landene i denne verdensdel er blevet særligt hårdt ramt af COVID-19, da i hvert fald en del af disse har været omfattet af restriktioner i længere tid, end det eksempelvis var tilfældet for de europæiske lande.

De to sidste verdensdele, som IATA har kigget på, er Afrika og Latinamerika, men ingen af disse ventes i øjeblikket at levere et overskud i løbet af det kommende år, oplyser organisationen.


Relaterede artikler:

IATA: Billetpriser i Europa under inflationsniveauet

79 ugentlige afgange fra CPH til Nordamerika i 2024

IATA: Flyselskaber får overskud i 2023