Rejsende i Københavns Lufthavn - Terminal 3. (Foto: CPH | PR)

Kvartalsoverskud på 234 millioner kroner i CPH

Københavns Lufthavn er for alvor på vej ud af krisen. I årets tredje kvartal blev det til et overskud før skat på 234 millioner kroner. Resultatet for hele året bliver dog en smule mindre.

Københavns Lufthavn har det meste af 2022 summet af liv, hvilket står i skærende kontrast til foråret 2020, hvor en stor del af lufthavnen var lukket ned som følge af coronapandemien.

Det kan også aflæses i passagertallene, hvor 16,4 millioner passagerer er rejst gennem den danske hovedstadslufthavn ved udgangen af september, og lufthavnen forventer nu, at året slutter med omkring 22 millioner passagerer. Det vil i givet fald stadig være et stykke under de 30,3 millioner passagerer, der benyttede lufthavnen i 2019.

Omsætningen blev i årets tredje kvartal på 1.071 millioner kroner, og efter de første ni måneder lyder den akkumulerede omsætning på 2.621 millioner kroner. Det er dog stadig 21 procent mindre end omsætningen i den tilsvarende periode i 2019, som var sidste år før coronapandemien.

Samlet blev det til et overskud før skat på 234 millioner kroner i tredje kvartal, og dermed er det samlede overskud efter de første tre kvartaler på 221 millioner kroner før skat.

”Selvom energikrise, krig, inflation og risiko for COVID-19 varianter skaber fornyet usikkerhed, er det forventningen at årets regnskab samlet ender i et plus på 125-225 millioner kroner. Så det ser ud til at lysne for luftfarten trods mange, mørke skyer i horisonten. Det går bedre – men vi er bestemt ikke i mål endnu,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Nødvendigt med omkostningsstigninger
Selvom det er glædeligt, at Københavns Lufthavn atter har fået gang i indtjeningsmaskinen, så ændrer det ikke ved, at der er en stor gæld, der skal betales tilbage. 

I 2020 og 2021 akkumulerede Københavns Lufthavne A/S et samlet underskud på omkring 1,5 milliarder kroner, og lufthavnen har lånt i omegnen af 2,2 milliarder kroner for at kunne holde driften i gang og foretage de allermest nødvendige investeringer.

”Gælden skal betales tilbage, samtidig med vi meget gerne skulle være i stand til at investere i fremtidens bæredygtige lufthavn og fastholde positionen som nordeuropæisk knudepunkt for flytrafik. Det er en meget stor udfordring,” lyder det fra Thomas Woldbye.

Lufthavnsdirektøren lægger ikke skjul  på, at det bliver nødvendigt med omkostningsstigninger for lufthavnens kunder og brugere, hvis det skal være muligt at betale gælden tilbage. I år forventes investeringerne at være på et niveau omkring 950 til 1.000 millioner kroner.

”Vi har stadig ambitioner om at investere i de kommende år i lufthavnen, men det vil afhænge af vores økonomiske formåen, “understreger lufthavnsdirektøren.

 

Relaterede artikler:

CPH lover overskud på op imod 225 millioner kroner

Lille halvårsunderskud i Københavns Lufthavn

CPH med større halvårsunderskud end i hele 2020