Diskriminerende, sexistisk eller en virkelig god idé. Reaktionerne har været mange efter, at kvinder for nyligt har fået mulighed for at undgå at sidde ved siden af mænd, når de flyver med IndiGo.
Siden det kom frem, at lavprisselskabet IndiGo har gjort det muligt for kvindelige passagerer at fravælge at sidde ved siden af mænd under deres flyvning, har nyheden delt vandene og er blevet heftigt debatteret på sociale medier og andre platforme.
Flyselskabet, der målt på markedsandel er det største af sin slags i Indien, begyndte så småt at eksperimentere med den nye mulighed i maj, og sidenhen er funktionen blevet rullet bredere og bredere ud blandt IndiGos kunder via selskabets hjemmeside og app.
Det er et krav, at kunder skal oplyse om deres køn ved køb af flybilletter hos selskabet. Når de dernæst skal vælge et sæde i flyet, kan kvindelige kunder se, at de sæder, der er bestilt af andre kvinder, er markeret med lyserød, mens den information derimod er skjult for mandlige rejsende.
Har ikke været muligt tidligere
IndiGo oplyser, at det er undersøgelser af kundernes ønsker og selve markeder, der har ført til, at man i første omgang begyndte at afdække hvorvidt det kunne lade sig gøre at give kvindelige passagerer denne mulighed, der nu skulle være tilgængelig på alle selskabets flyvninger.
På eksempelvis Reddit og X, der tidligere var kendt som Twitter, har brugerne vidt forskellige holdninger til funktionen. Visse hylder den og siger ligeud, at de ønsker sig, at den bliver mere udbredt, mens andre derimod mener, at den er både diskriminerende og sexistisk.
Ifølge IndiGos koncernchef Pieter Elbers er funktionens hovedformål ikke at få flere kvinder til at købe billet til selskabets flyvninger, men den er i stedet en naturlig udvikling, som er blevet gjort mulig af nye teknologiers fremkomst.
”Vores research viser, at vi allerede har en betragtelig andel kvindelige passagerer, men i dag har teknologien åbnet for nogle muligheder, som vi ikke har haft før i tiden.”
Krænket ombord på flyvninger
Det er ikke ukendt, at der finder krænkelsessager eller ubehagelige episoder sted ombord på flyvninger. De senere år har der været flere tilfælde hos indiske flyselskaber, hvor både passagerer og kabinepersonale er blevet berørt eller ligefrem befamlet mod deres vilje.
I november sidste år fandt der ligeledes en hændelse sted, hvor en beruset mandlig rejsende urinerede på en kvindelig medpassager og krænkede hendes blufærdighed under en Air India-flyvning fra New York til Delhi i et Boeing 777-330ER-fly.
Adspurgt af CNBC svarer en talsperson ikke på om den sidstnævnte hændelse, der påkaldte sig international opmærksomhed, har medvirket til udviklingen af den nye funktion, men Elbers forklarer, at denne måde at bruge teknologi på viser hvilket slags selskab, som IndiGo gerne vil være.
”Jeg mener, at det vidner om den pionerånd, der eksisterer hos os samt at vi nok er lavprisselskab med billige billetter, men vores kunders velbefindende ligger os også i høj grad på sinde.”
Relaterede artikler:
Først widebody-ordre fra indisk flyselskab