En Boeing 757-200 fra Icelandair havarerede fredag eftermiddag under landingen i Keflavik Airport ved Reykjavik.
De 160 passagerer og seks besætningsmedlemmer ombord på Icelandair rutenummer FI529 fra Berlin slap med skrækken, da landingsstellet på en Boeing 757-200 brød sammen efter landingen i Keflavik International Airport fredag eftermiddag.
Flyet satte hjulene på bane 10 i Keflavik fredag kl. 15.44 lokal tid, men under landingsafløbet brød højre side af landingsstellet sammen, hvorefter flyet kort efter blev bragt til standsning hvilende på næsehjulet og højre motor.
Herefter blev passagererne evakueret direkte på landingsbanen, mens brand- og redningskøretøjer undersøgte flyet, skriver The Aviation Herald.
Kraftig vind
Ifølge islandske medier hoppede flyet efter at have sat hjulene ned første gang, og da det ramte banen anden gang brød højre landingsstel sammen, hvorefter flyet gled nedad banen, mens der kom gnister og røg fra motoren, da den fik kontakt med banens overflade.
Ulykken skete i dagslys med en sigtbarhed på 6.000 meter og en skyhøjde på 1.300 fod og en temperatur på syv grader. Vejrdata viser samtidig, at vinden kom fra 130 grader i sydøstlige retning med en gennemsnitlige styrke på 42 knob (21,6 meter/sekund) og op til 56 knob (28,8 meter/skeund) i stødene. Så landingen er sket under ugunstige vejrforhold.
20 år gammelt fly
Boeing 757-flyet (registrering TF-FIA, red.) er 19,5 år gammelt og blev oprindeligt leveret til Iberia i august 2000. Flyet har været beskæftiget hos Icelandair siden maj 2007 under navnet Herdubreid og blev i 2017 udnævnt til det officielle fly for det islandske fodboldlandshold. Det er ikke første gang, at det pågældende fly må tages ud af drift med en skade. I april 2015 fik Boeing-flyet beskadiget næsen efter et lynnedslag under en flyvning fra Keflavik til Denver.
Det var planen, at flyet lørdag have fløjet to rundture fra Keflavik til henholdsvis Manchester og København, men Icelandair har i stedet indsat et erstatningfly på disse afgange.
Den islandske havarikommission, Rannsóknarnefnd samgönguslysa, har indledt en undersøgelse, der skal klarlægge årsagen til hændelsen.
Relaterede artikler: